«L.A. Noire»-studioet etterforskes for uakseptable arbeidsforhold

- Hvis du vil ha en ni-til-fem-jobb, bytt til en annen bransje, svarer sjefen.

29. juni 2011 07:39

I løpet av de siste ukene har det dukket opp informasjon som kan tyde på at arbeidsforholdene under den ekstremt lange utviklingstiden av det banebrytende spillet «L.A. Noire» har vært uholdbare.

Det er elleve tidligere spillutviklere som nå har snakket ut om det de mener var urealistiske mål og deadlines, men også verbale overtramp. En av de tidligere ansatte beskriver spillets skaper, Brendan McNamara, som «den sinteste personen han hadde møtt». Det skriver IGN.

Nettsiden har også laget en liste som beskriver arbeidsforholdene, hvor svært lange arbeidsdager visstnok har vært helt vanlig – og forventet av de ansatte. En designer påstår at han i gjennomsnitt skal ha jobbet 60 timer i uka over de tre årene han jobbet der. Han hevder også at det noen ganger kunne bli opp mot 80 og 110 timer noen uker.

Er ikke en 9-til-5-bransje

McNamara har svart på tiltale og forteller at «vi har alle jobbet det samme antallet timer», og at ingen jobbet flere timer enn det han gjorde. Han innrømmer likevel at han ikke er sikker på hvor ofte de overgikk vanlig arbeidstid, men at «vanlig arbeidstid» uansett ikke er normen i spillbransjen.

- Hvis du vil ha en ni-til-fem-jobb, bytt til en annen bransje, skal McNamara ha sagt ifølge IGN.

Anklagene fra de tidligere ansatte har nå blitt lagt merke til av spillutviklernes interesseorganisasjon – IGDA (International Game Developers Association).  De har nå valgt å undersøke påstandene, og om de er sanne er det helt uholdbart.

- Hvis rapportene om 12-timers arbeidsdager og lang crunch-tid er sanne, er det absolutt uakseptabelt og skadelig for både de involverte, det ferdige produktet og hele bransjen, sier IDGA-sjefen Brian Robbins til utviklernettstedet Develop.

Han ber nå om at ansatte eller familiemedlemmene til de ansatte (eller tidligere ansatte) tar kontakt med ham for å komme med positive eller negative erfaringer.

Problemer hos Rockstar?

Noen tidligere ansatte har også satt i gang et tiltak for å få dokumentert hvem som har vært involvert i spillet. De fleste som ikke var med i utviklingsteamet da spillet ble sluppet i våres, skal nemlig ikke befinne seg i rulleteksten til spillet. Derfor har tidligere ansatte opprettet nettsiden www.lanoirecredits.com.

Rockstar Games, som er utgiveren av spillet, har vært ute i hardt vær før når det gjelder tvilsomme arbeidsforhold. I fjor kom det også kritikk fra en tidligere «Red Dead Redemption»-utvikler som mente at ledelsen manipulerte og utnyttet de ansatte. I tillegg hevdet han at selskapet overvåket e-postene til de ansatte.

I 2008 vurderte arbeidstilsynet også å etterforske norske Funcom. Anklagene fra to tidligere ansatte skal ha gått på hetsing, utnytting, ubetalt overtid og ulovlige ansettelsesforhold. I ettertid skal flere ansatte ha organisert seg i EL & IT Forbundet. Funcom har nå også flyttet en stor del av sin virksomhet til Canada.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3