«Alan Wake»-skaperne rekrutterer for nytt spill

Nok en gang sikter Remedy seg inn mot Xbox 360-eksklusivitet.

19. oktober 2010 19:56

Umiddelbart så er det noe som gjør at man tenker at Remedy, de finske utviklerne bak «Max Payne» og «Alan Wake», nå har fått grønt lys til å lage en oppfølger til sistnevnte utgivelse. Men «Alan Wake» ble heller aldri den storselgeren som Microsoft og skaperne hadde trodd.

I juli offentliggjorde NPD, som styrer med å sortere spillsalget i USA, tall som avslørte at «Alan Wake» i hvert fall ikke hadde slått an hos publikumet bosatt i Amerika.

Har Microsoft likevel hatt såpass troa at de har gitt grønt lys og nødvendig finansiering til at Remedy kan få lage «Alan Wake 2»?

Les også: Intervju med «Alan Wake»-utvikleren.
Les også: Vår anmeldelse av «Alan Wake»

DROPPER PLAYSTATION 3, IGJEN

Det som nå imidlertid er sikkert er at Remedy er i gang med å rekruttere toppstillinger til et nytt, og hittil uannonsert spill – og at man har benyttet spillnettsiden Gamasutra til å legge ut en jobbannonse.

- Remedy Entertainment, skaperen av «Max Payne» og «Alan Wake», og et av verdens ledende, uavhengige spillstudioer, er nå på jakt etter en produsent for et høykvalitets konsollspill, heter det i jobbannonsen som ble oppdaget av VG247.

Det står et annet sted i utlysningen at dette dreier seg om et Xbox 360-spill.

Mellom lanseringen av «Alan Wake» og de to utvidelsene som har blitt rullet ut via LIVE Marketplace - kalt The Signal og The Writer - har Remedy både sådd tvil om at samarbeidsklimaet med Microsoft faktisk har vært så bra. Og bare litt senere uttrykt stor iver og entusiasme rundt å komme i gang med en oppfølger til det Stephen King- og David Lynch-inspirerte, mørke mysteriet som etterlater forfatteren Alan uten sin kjære, mens de ferierer i skumle landskap.

- Microsoft har lagt mye bak spillet slik at det kunne bli 360-eksklusivt. De føler det er en viktig tittel for deres portofolie. Det passer i deres katalog sammen med spillserier som Gears of War, Halo og Forza, sa Oskari Häkkinen i et intervju med Eurogamer i august.

- I og med at vi fortsatt er i lanseringsmodus for øyeblikket, har vi ikke hatt sjansen til å komme oss til Redmond og Microsoft Game Studios for å diskutere noe om fremtiden. Men jeg ser ingen grunn til ikke å fortsette med Microsoft og en helstøpt oppfølger for «Alan Wake», fortalte Remedys Oskari Häkkinen til Eurogamer i sommer.

Interessant nok: I det førstnevnte intervjuet, det negativt ladede - der Remedy uttrykte misnøye med å fortelle at de følte seg presset av Microsoft til å lage flere utvidelser enn de to som var kontraktsfestet, sa Oskari Häkkinen samtidig at de var sikre på å kunne gi ut et «Alan Wake 2» ganske raskt. Mye raskere enn de fem årene det tok å få gitt ut «Alan Wake».

Han formulerte seg slik:

-  Det første «Max Payne» tok oss fem år å lage. «Max Payne 2» tok 18 måneder. Jeg tror vi ville fått en lignende syklus (for «Alan Wake 2», journ merk.).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3