Tidligere i år skal det ha kommet frem at Microsofts nye bevegelseskamera, Kinect, til Xbox 360 har problemer med å spore bevegelsene dine om du blir sittende i en stol eller sofa. Dette skal ha skapt en viss uro og skepsis hos både spillutviklere og spillere.

Men nå melder Eurogamer.net at Microsoft skal ha løst problemet med en oppdatering av programvaren.

Det er spillutvikleren Andre Oliver fra Blitz Games Studios som har bekreftet løsningen overfor spillnettstedet. Problemet med å spore spilleren som sitter skal ha skyldtes at kameraet bruker bunnen av ryggraden som utgangspunkt for den virtuelle 3D-modellen av spilleren, men skal nå også ha muligheten til å bruke nakken som utgangspunkt.

- Det betyr at om den nedre delen av overkroppen din skulle bli blandet med sofaen, fordi baken din og føttene følger sofaen, så gjør det ingenting - fordi hendene og armene dine fremdeles fungerer, sier Oliver overfor Eurogamer.

Oliver forteller videre at det er noen måneder siden Microsoft forandret på programvaren og at det var mange utviklere som umiddelbart fikk panikk, men innså ganske rasket at løsningen var mer logisk.

At Microsoft kom så sent med løsningen skal, ifølge Oliver ha gjort at lanseringsspillene ikke vil få tid til å dra nytte av det nye systemet, men at titlene som kommer etter lansering ikke burde ha problemer.

I Blitz Games' eget treningspill «The Biggest Loser» må spillerne ligge på gulvet for å ta armhevninger og sit ups, noe Kinect også skal ha hatt problemer med å håndtere. Derfor har selskapet måttet utvikle egne løsninger for hvordan det skulle fungere.

3D-kameraet Kinect til Xbox 360 klarer å spore spillerens bevegelser i tre dimensjoner, slik at du kan styre spill med hele kroppen.

 

Kinect slippes 10. november i Norge, og vil få en veiledende pris på 1295 kroner, noe som også inkluderer spillet «Kinect Adventures».

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Tony Hawk's Pro Skater»-serien får sin egen dokumentar

Har premiere denne måneden.

Les mer