(PressFire.no): Gode gamle «The Legend of Zelda: Ocarina of Time» har blitt rundet kjappere enn noen gang før, takket være en nordmann!

Verdensrekorden for å komme seg til rulleteksten kjappest har for første gang blitt barbert ned til under 17 minutter fra start til slutt (!), i det som er en såkalt «Any % Run», hvilket betyr at man ikke trenger å samle alt i spillet (og kan hoppe over deler av spillet dersom det er mulig).

Det er norske Torje Amundsen som greide begivenheten på 16 minutter 58 sekunder og 366 tusendeler. Han hadde også den gamle verdensrekorden på 17:01:566.

Nittenåringen satte rekorden fredag kveld live på sin Twitch-kanal, hvor han har nesten 15 000 følgere, og det var ikke øyeblikkelig klart at dette var dagen hvor alt skulle klaffe.

For visstnok var ikke starten den aller beste, skal vi tro kommentarene underveis. Han tapte sekunder på noen feil vendinger, og hadde en «dårlig» kamp mot førsteboss Gohma i Deku-treet.

 

Førstemann

Når det derimot viste seg at ting begynte å gå bra, skjøt pulsen opp i godt over 170 (speedrunnere har ofte en live-teller som måler pulsen under sendingene sine).

- Jeg bomma på en backflip på slutten der, det er vel noe sånn som 0,7 sekunder tapt, kunne Amundsen fortelle etterpå – noe som viser hvor små marginer det er.

Det hele avsluttes forresten ved at Link banker opp storeslem Ganon med en deku-pinne.

Amundsen, som har speedrunnet spillet i en del år allerede, har hatt verdensrekorden en rekke ganger før, men dette var altså den første gangen noensinne at noen kom seg under 17 minutter.

Spillet har blitt analysert og optimalisert i mange år nå, og et av triksene som benyttes er å flytte interne markører i spillets «minne» som gjør at «telleren» som avgjør hvilken scene som skal lastes forskyves helt fra førstebanen og rett inn i Ganons tårn på slutten.

Det er rimelig hinsides greier, og såkalt «Wrong Warping» forklares i denne teksten for de mest interesserte av oss. Resultatet av dette er at rundt 25 minutter tas av tiden.

Du kan se Amundsens rekordløp her, som er gjort på en Wii (gjennom Virtual Console):

 

Mener han kan få bedre tid

Dette er den første gangen minuttbarrieren til «Ocarina of Time» har blitt brutt siden 2015, da den første «under 18 minutter»-gjennomgangen skjedde. Det var for øvrig først i 2013 at speedrunnerne greide å komme seg under 20 minutter i spillet.

Populariteten til spillet, sammen med de mange utrolige hoppene det er mulig å gjøre gjennom spillet, har gjort at det fortsatt er et stort samfunn rundt det å runde «Ocarina of Time» kjappest, og det finnes en rekke kategorier.

Å greie spillet 100 prosent, altså å samle rubbel og bit, har en foreløpig rekord på tre timer, 52 minutter og 15 sekunder.

Amundsen var forøvrig på besøk hos speedrun-bonansaen Summer Games Done Quick, en direktesendt ukeslang festival hvor en rekke spill knekkes i fillebiter – og donasjoner ramler inn til et godt formål.

Under sendingen fortalte Amundsen at han sannsynligvis kom til å komme seg under 17 minutter i løpet av en måned – og slik ble det.

Nå skal han prøve å komme seg under 16 minutter og 55 sekunder.

Annonse

Kommentarer