(PressFire.no): På GamesCom-spillmessa i 2012 viste Sony et nytt skrekkspill myntet på PlayStation 3.

«Until Dawn» er tungt inspirert av tenåringsskrekkfilmer. På samme tid både nifst og skummelt, men også selvironisk tøysete.

Disse tenåringene blir tatt av dage én etter én, og gjerne overrasket mens de har seg med hverandre. Det er rammen for spillet vårt, fortalte spillskaperne i Supermassive Games da vi fikk en halvtimes demonstrasjon.

 

Comeback i Köln?

Planen var den gangen at spillet skulle lanseres til PlayStation 3, skreddersydd for spilling med Move-tilleggsutstyret.

Bevegelsesspaken skulle fungere som lommelykt i spillet. Retningen du peker, er også veien hovedpersonen går. Klemmer du hardere rundt Move-kontrolleren, går vedkommende raskere.

Slippet skulle egentlig ha skjedd i fjor en gang, men noe har åpenbart forandret seg.

Sony har holdt relativt tett om fremtiden til «Until Dawn», men nå har selskapet nylig fornyet navnerettighetene. Det kan bety at Sony forbereder et nytt fremstøt for spillet.

Kanskje til GamesCom i Köln neste måned, samme spillmesse som debuten skjedde for to år siden?

 

Virtual Reality-brillene fra Sony.

«Interessant» med Morpheus-støtte

Det spekuleres selvsagt flittig i bakgrunnen for den lange pausen og mangelen på oppdateringer fra offisielt hold.

En periode trodde mange at hele prosjektet var vraket. Nå er det flere som spekulerer i at «Until Dawn» i stedet kan ha blitt gjort om til en PlayStation 4-tittel, noe Polygons kilder fortalte tidligere i år.

Støtte for virtual reality-brillene Sony jobber med, foreløpig kalt Project Morpheus, er heller ikke utenkelig.

I mars i år ble Sony Worldwide Studios-sjef Shuhei Yoshida konfrontert med denne tanken. Er «Until Dawn» nå myntet på Morpheus?

Når det gjelder denne sjangeren, passer det veldig bra, svarte han svevende.

Det ville vært interessant fordi det er et skrekkspill. Folk sender meg meldinger på Twitter: jeg vil spille «Outlast» med Morpheus.

Samtidig bekreftet han overfor Polygon at «Until Dawn» fortsatt er i produksjon.

 

Hormonene bobler i «Until Dawn».

Såpeserier og skrekkfilmeksperter

Selv om replikkene og noen av rollefigurene vi så i den første «Until Dawn»-presentasjonen kan virke hjernedøde på overflaten, har spillet et «smartere» manus enn førsteinntrykket ga inntrykk av.

Spillstudioet fortalte på GamesCom 2012 at de har hyret inn Hollywood-kompetanse, med lang bakgrunn fra skrekkfilmer, for å skrive historien.

Supermassive Games sa også at de har brukt skuespillere med erfaring fra såpeserier og tv for å gi ekstra troverdighet til atmosfæren de er ute etter.

Det er åtte hovedpersoner i spillet. Flere av disse vil sannsynlig bli offer for noe skrekkelig og dødelig, men utviklerne insisterte på at det i teorien er mulig å holde alle åtte i live igjennom hele spillet.

I 2012 virket den første traileren veldig styrt og «på skinner», men Supermassive hevdet det er langt mer åpent – også med noen elementer av gåter å løse, ledetråder du kan snuse opp og frihet til å utforske.

NB! Neste anledning for Sony å vise nye PlayStation-spill til millioner fra en pressekonferanse, er GamesCom i Köln i midten av august. Her er den første traileren fra «Until Dawn»:

Annonse

Kommentarer