Skru’n som Bale, eller vis rumpa slik bare Drogba kan

Slik blir «FIFA 14».

17. april 2013 14:00

LONDON (PressFire.no): - Det er ingen vits i å spørre oss om de nye konsollene. Eller, spør gjerne, men dere får neppe et svar, innleder produsent Nick Channon sin presentasjon med et lurt smil.

«FIFA 14» ble vist fram for presse i forrige uke, men som du forstår er det ikke med en flunkende ny spillmotor under panseret. Heller ikke et visuelt eller teknisk sjumilssteg som etterlot forsamlingen med hakeslepp.

Har du imidlertid savnet å skru ballen på finslepent Gareth Bale-/Ronaldo-vis, eller vise rumpa slik bare Drogba kan, er det lurt å finne fram lesebrillene.

Men vi må vente noen måneder for å se hvordan neste generasjons EA-fotballspill kommer til å se ut på en PlayStation 4 eller ny Xbox. «FIFA» til dagens plattformer var samtaleemnet i London.

«Hoppe-rundt-i-sofaen»-øyeblikk

Fotballgutta hos EA Canada har vært på europaturné for å vise en liten flik av høstens nye fotballeventyr.

«FIFA 14» er kanskje den mest krevende årgangen på en stund.

I år handler det trolig om to ting for EA Sports: for det første finnes det et par hundre millioner eiere av hjemmekonsoller som forventer et nytt og friskt «FIFA» også denne høsten.

I tillegg jobbes det garantert med et nestegenerasjons «FIFA», sannsynligvis i den best bevoktede fløyen av EAs kontorer ved Vancouver.

Hvorvidt «FIFA 14» kommer på PlayStation 4 og neste Xbox denne julehøytiden, gjenstår å se. EA har ikke tenkt å dele denne typen informasjon enda. Det finnes jo en arg rival som også har sine strategier i en låst skuff.

Konamis «PES»-høvdinger fortalte oss på GamesCom i fjor at de skal treffe den nye konsollgenerasjonen bedre enn forrige gang. Det er to sultne konkurrenter som nå forbereder seg på fotballspillfremtiden.

I kjernen for «FIFA 14» har utviklerne fokusert på at følelsen av å skåre mål skal bli sterkere. Ikke bare mer realistisk, med ny ballfysikk og nye animasjoner. Det skal også bli enda flere «hoppe-rundt-i-sofaen-som-en-galing»-øyeblikk, håper EA Canada.

Har forsket på baller

For å få til den typen entusiasme har de fokusert på særlig to områder av banespillet:

Ballfysikken er helt ny i år. Før har kula sust av gårde uten særlig hensyn til treffpunkt eller finesser som kan utløse lignende stjernesmeller som Cristiano Ronaldo eller Gareth Bale.

Real Ball Physics betyr ifølge Nick Channon at spillere kan treffe ballen med mer kraft enn før, og i flere varianter. Du kan «drille» ballen i vinkelen mens den gradvis stiger i lufta, eller treffe på et punkt som gir den en annen type dupp.

Dette ville neppe fungert særlig godt om det ikke var for ytterligere én nyhet til «FIFA 14», utvilsomt et nøkkelpunkt i banespillet:

Klokkerene treff belønnes

Nick Channon viste oss litt av sin skuddteknikk på gulvet foran lerretet, og latet som om han fikk ballen rett i beina, fra en retur på kloss hold.

I tidligere «FIFA»-spill vil ikke animasjonene klare å skille mellom en slik avslutning, altså uten særlig tilløp, og en med flere skritts forberedelse.

Dette aspektet ved avslutningene skal bli kraftig forbedret, hevder Channon. Og du blir belønnet for klokkerene treff.

I «FIFA 13» blir du revet ut av klimakset i en kamp, rett og slett fordi foten på magisk vis sklir på plass foran kula ved en avslutning. Det skyldes for få og upresise animasjoner.

I praksis betyr det at du som «FIFA 14»-spiller enklere kan vurdere om du er i tilstrekkelig balanse til at et skuddforsøk kan treffe buret, eller om tyngdepunkt, treffpunkt og tilløp tilsier at du heller bør passe ballen til en medspiller – eventuelt ta et par ekstra touch på kula først.

For driblefantene

For driblefantene skal Sprint Dribble Touches og Variable Dribble Touches krydre spillet litt.

«FIFA»-folka vil gi deg insentiv til å legge mer av spillet gjennom midtbanen, ikke bare spurte av gårde opp flankene.

For det første kan du nå snu deg i alle retninger mens du dribler, uansett hastighet. Ikke bare skal det gjøre «FIFA 14» mer realistisk og mindre mekanisk. Det skal også frigjøre kreative muligheter uten at du mister moment, hevder Channon.

Variable Dribble Touches handler, forenklet sagt, om at dribling i fart skal lokke fram ulike personligheter ute på banen.

Ikke alle førsteberøringer er like gode i fotball, heller ikke når en spiller driver inn i retning motstanderens sekstenmeter.

Avstanden mellom ball og spiller kan variere mer enn før i «FIFA 14», og de beste spillerne belønnes for vågale drible-raid. Som i andre deler av spillet, kan en slurvete berøring straffe deg og gi motstanderen en gyllen overgangsmulighet. Du må vurdere risiko opp mot belønning mens du dribler på.

Inspirert av bilspill

Aaron MacHardy, en av produsentene, har vært forkjemper for en annen innovasjon i den oppbyggende delen av spillet, som ble illustrert med et bilde fra en annen spillsjanger:

- Du gasser med høyre skulderknapp, og bremser med den venstre i racingspill. Dette ville vi prøve å videreføre i driblingen til «FIFA».

Protect the ball er en ny mekanikk som gjør at du ved å trykke venstre skulderknapp kan sette ut skuldra litt for å skjerme i sekundet før du mottar en pasning. Eller, med en motstander i ryggen, vri litt på kroppen for å stenge for en potensiell takling.

«FIFA»-produsentene viste en video der Drogba, kanskje den beste til å gjøre slike bevegelser for å beskytte ballen, understreker poenget med Protect the Ball.

Denne mekanikken er skreddersydd som et mottrekk til push and pull, sier Nick Channon. Ut med hofta, skuldra eller rumpa, blokker og skjerm mens du selv avanserer på banen.

- Drogba er muligens den aller fremste eksponenten for dette, sier «FIFA»-produsenten.

Nye løp

Så langt har nyhetene stort sett dreid seg om å bygge ut det offensive spillet. Men også i år kommer «FIFA»-folka til å balansere dette med å tilby noe til den defensive delen også.

Slikt er viktig, hvis ikke kan spillet komme ut i hyllene denne høsten og føles kraftig ubalansert.

Nick Channon understreker at «FIFA 14» ikke kommer til å favorisere én spillestil foran en annen. Du får ikke nødvendigvis noe ekstra hvis du velger å spille fintfølende gjennom midten i stedet for å omfavne langpasningene.

Intelligensen til lagkamerater og motstandere skal også være et fokusområde. Presset på banen skal bli mer realistisk, og Channon viste noen videoeksempler av hvordan forsvarene ikke lenger skal stå og se på når en lagkompis er i trøbbel.

Hvis litt finspill på midten plutselig setter laget ditt i trøbbel, skal luker tettes av AI-spillere.

Samtidig, i den offensive delen av spillet, vil angripere lettere kunne ta noen smarte trekk som finter ut Per Mertesacker gjennom et buet løp, for eksempel.

Dette er noe vi gleder oss til å teste når den tid kommer, men det er flere uker og måneder igjen med balansering før EA har tradisjon for å diske opp med en spillbar versjon av et «FIFA».

Med mer driblekåte motstandere har utviklerne også innsett at du trenger mer å rutte med når det kommer til taklingene. Etter at Tactical Defending ble introdusert i «FIFA 12», og du får flere strenger å spille på i angrep med «FIFA 14», har de innsett at du trenger en ny sjanse til å stoppe angripere.

2nd Chance Tackles gir deg et lengre tidsrom å forsøke å sette inn en takling på, men du kan også takle igjen om den første ikke fører fram. Du blir altså ikke liggende med nesa i gresset i flere sekunder mens en Ronaldo danser forbi. I stedet er du kjappere opp på beina, sier «FIFA»-folka.

De har tradisjon for å være forsiktige med å dele for mye informasjon i den aller første, årlige avsløringen av sitt nye fotballspill. På denne tiden av året er utviklingen bare halvveis, og det forklarer åpenbart noe av den strategien.

Men i år er det også mye mer hemmelighetskremmeri og sparsommelighet, som kan forklares med at de har én strategi for de nye konsollene, parallelt med å jobbe på banespillet og rydde litt i menyene til maskinene som allerede er på markedet.

Denne strategien ser vi trolig konturene av først på E3-messen i juni. Inntil videre sitter vi igjen med følelsen av par-tre nyttige nyvinninger som trolig kommer til å endre banespillet til det bedre, men færre endringer og mindre justeringer enn vi hadde regnet med. All den tid vi er henvist til tribunene og en power point-presentasjon, i hvert fall:

Mer og bedre intelligens i et sportsspill er alltid kjærkomment nytt, og klarer EA Canada å finjustere mer realistiske skuddøyeblikk og ballfysikk, er dette noe som kommer til å løfte «FIFA»-opplevelsen noen hakk.

«FIFA 14» kommer helt garantert ut til PlayStation 3, Pc, og Xbox 360. Mer enn det vil ikke EA si på nåværende tidspunkt.

NB! Denne videoen viser hvordan ballfysikken og skuddanimasjonene kommer til å endre seg til det neste «FIFA». Videoen er hentet fra simuleringsverktøyet EA Canada bruker:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3