Western-eventyret «Red Dead Redemption» fra Rockstar er utvilsomt ett av årets storspill, og er signert utviklerne som også står bak «Grand Theft Auto»-serien.

Det ble en så stor suksess at spillet har fått mesteparten av æren for at regnskapet til utgiveren Take-Two i år ser sunt ut. «Red Dead» har så langt i år solgt nesten åtte millioner eksemplarer.

Men det er ting som tyder på at medaljen har en bakside – en tidligere ansatt i San Diego-studioet, som laget spillet, har nå skrevet en blogg der han avslører elendige arbeidsforhold, en historie gjengitt av Eurogamer.net.

I bloggen hevder Zero Dean at arbeidsmoralen var på bunn og at ledelsen i selskapet løy, manipulerte og utnyttet de ansatte.

 

- Føltes som jeg ble kledd naken av en sersjant

Ifølge Dean følte han at noe var galt allerede da han begynte i studioet i 2007. Han skriver at samarbeidsånden var ikke-eksisterende og at det aldri kom tilbakemeldinger. Ingen visste hva de andre holdt på med, hevder han.

Videre skriver han at det var først etter ett år i jobben at ledelsen begynte å få panikk over den lange utviklingstiden spillet hadde hatt og at det var da manipuleringen begynte. Arbeidstiden skal ha blitt utvidet til 12 timer per dag og folk fikk beskjed om å jobbe seks dager i uka, hvor ingen fikk overtidsbetalt over de vanlige 40 timene.

Dean mener også at ledelsen snakket nedlatende til de ansatte, som om de var tiåringer og at man overvåket epostene. Etter at han sendte en mail til tre av sine medarbeidere, ble han sporenstreks kalt inn på teppet til sjefen.

- Det føltes som om jeg ble kledd naken av en sersjant. Det føltes som jeg hadde blitt flyttet til en militærleir et øyeblikk.  

Det var imidlertid når sjefen hans tok æren for arbeidet, at begeret skal ha blitt fullt.

- Det var ikke før sjefen min tok æren for mitt arbeid, og høflig argumenterte overfor meg hvem som faktisk hadde laget det (jeg hadde originaldokumentene på skrivebordet mitt), at jeg gikk tilbake til skrivebordet og begynte å rydde. Og da innså jeg at jeg ikke ryddet det, men pakket sammen, skriver han i bloggen.

Til slutt takker Dean Rockstar for å ha lært ham nøyaktig hvordan man ikke skal drive et selskap eller behandle ansatte. Bloggen er nå fjernet av Dean, som mener at noen medier har tolket enkelte deler av av det han skrev på feil måte.

Til Eurogamer.net forteller han at det er mulig at andre deler av spillstudioet hadde det bedre uten at han visste det.

Han påpeker videre at noen av overskriftene i utlandet har vært litt overdrevet angående jobben han gjorde på spillet, hvor han oppklarer at han ikke stod for Mexico-delen av spillet, men noen bygninger og noen tak.

Avslutningsvis forteller han at folk fremdeles jobber under disse forholdene og at denne typen eksponering kan gjøre forholdene verre, og at det suger.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Norske Natalie var e-sportutøver for Besiktas: – Har ikke fått lønn siden mai

Går hardt ut mot storklubben.

Les mer

Er det på tide å sjekke ut «No Man's Sky» igjen?

Spillet har bare blitt bedre og bedre. Pluss Gamescom-nyheter! Her er ukas episode av Rad Crew.

Les mer