Vi må vente på SSX

E3 gav oss ikke SSX-nytt, men Peter Moore tenker gjerne høyt rundt fremtiden til snøbrettspillserien.

23. juni 2010 12:42

I forkant av E3-spillmessen i Los Angeles, trodde flere at et nytt SSX-spill skulle bli avslørt. Ikke basert på noe håndfast, men det har i lengre tid versert rykter om at snøbrettspillserien var moden for en oppfølger etter en fem år lang (vinter)ferie.

Riktig nok ble «SSX Blur» utgitt til Wii i 2007, men det «alle» venter på er et spill som skal omfavne PlayStation 3 og Xbox 360 med skarpere HD-grafikk og mer dybde. Microsoft hadde helt sikkert ikke vært skeptiske til å diskutere mulighetene for Kinect-støtte med utvikleren Electronic Arts, heller…

Eurogamer fikk en prat med EA Sports’ Peter Moore under E3 og spurte om sjansene for et nytt SSX. Selv om annonseringen av SSX 6 lar vente på seg, er det en optimistisk tone å spore fra Peter Moore:

- SSX er et fabelaktig spillmerkenavn. Man skal aldri si aldri, men det er ingenting nytt å melde akkurat nå, sier Moore.

Han kunne imidlertid si noe om hvilken retning et slikt spill burde ta – forutsatt at EA skulle lage et sjette spill. Og nettopp det at han er villig til å spekulere kan tyde på at SSX-serien ikke er død og begravet under et snøras.

- MÅ GJØRE SSX RELEVANT

Moore fremhever 2001-spillet «SSX Tricky», det andre spillet i serien, men understreker at man er nødt til å gjøre det nye spillet oppdatert på flere plan. Ikke minst rent spillmekanisk.

«Tricky» hadde stort fokus på luftige triks, mer enn det første SSX. Målet ditt er å fylle et adrenalinmeter som igjen kan utløse såkalte «Über tricks».

- Alle snakker om «Tricky». Jeg tror vi måtte ha sett på hvordan vi skulle tilbakeført SSX sin snøbrettmekanikk og gjort den relevant. Det har gått mange år, noen jo aldri spilt et SSX-spill.

Peter Moore mener man først måtte ha vurdert snøbrettspillmarkedet som i dag domineres av rødtoppen Shaun White. Ubisoft har gitt ut to slike titler siden 2008. Det har gått rykter om at Criterion – utviklerne av Burnout-spillene som nå jobber med det neste Need for Speed – var involvert i et SSX-prosjekt.

I februar skrev det offisielle PlayStation-magasinet (via TSA) at Criterion jobber med et nytt SSX parallelt med «Need For Speed: Hot Pursuit», men inntil videre er ingenting blitt sagt fra offisielt hold om dette har rot i virkeligheten.

Se trailer fra 2001-spillet «SSX Tricky»:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3