(PressFire.no): I går ble «Sim City» lansert i Norge, noen dager etter at spillere i USA kunne tjuvstarte.

Bybygginga har imidlertid ikke gått helt etter planen for mange. Grunnen er at EA og utvikleren sliter med serverne sine.

Et spill som krever nettilkobling for å fungere, trenger åpenbart stabilitet. Så langt har mange kunder følt at de har kjøpt et produkt som ikke virker.

Da begynner selvsagt spørsmål rundt forbrukerrettigheter å melde seg.

 

Amazon fjernet «Sim City»

Nettopp usikkerheten rundt serverstabiliteten til «Sim City» er grunnen til at amerikanske Amazon en periode trakk produktet fra sin nettbutikk.

- Mange kunder har problemer med å koble seg til «Sim City»-serverne. EA arbeider med saken for å løse dette, men for øyeblikket vet vi ikke når problemene vil være løst, står det fortsatt på Amazon-produktsiden.

Der henvises det også til EAs forumsider der det ligger en del oppdatert informasjon rundt hva status er.

Giant Bomb skriver at Maxis nylig besluttet å skrelle bort noen muligheter fra spillmenyene av «ikke-kritisk art». Det dreier seg blant annet om «cheetah»-hastigheten, den kjappeste måten, av tre trinn, å vise bybygginga på. 

Dette står listet opp i forbindelse med en ny oppdatering som ble rullet ut, kalt 1.2.

- Vi fortsetter å gjøre alt vi kan for å adressere utfordringene med serverne. I mellomtiden, slik at vi kan gi dere den best mulige opplevelsen, er vi i gang med å implementere en fiks på serverne, står det på EA-forumet.

Denne community-medarbeideren i Maxis understreker at dette ikke dreier seg om elementer som endrer kjerneopplevelsen i spillet.

Det å få deg til å spille er vår absolutt største prioritet, skriver hun videre.

 

- Som regel ingen rett til å heve kjøpet

Denne meldingen dukket opp i går, på et tidspunkt da Norge allerede hadde åpnet slusene, mens spillkunder i USA hadde opplevd noen dager med ustabilitet.

Flere av oss i PressFire-redaksjonen lastet ned «Sim City» etter lansering i går. Tidlig på dagen var det svært vanskelig å komme inn på serverne. For enkelte av oss: helt umulig.

I går ettermiddag og kveld gikk det an å spille, selv om det dukket opp noen serverrelaterte feilmeldinger underveis.

Polygon er blant spillsidene som har dykket ned i det forbrukerrettslige rundt en slik situasjon. Flere sinte kunder krever å få hevet kjøpet, men EA er ikke entydig positive til noe slikt.

Kjøp digitalt gjennom EAs egen Origin-onlinebutikk gir deg «som regel ikke rett til å få tilbake pengene». Det ble sendt ut en melding på Twitter fra offisielt EA-hold som understreker dette i går.

Den beskjeden kom i kjølvannet av at Marcel Hatam, som jobber med brukere av EAs Origin, først skrev et innlegg på et EA-forum som senere ble redigert.

- Hvis du beklageligvis føler at vi har sviktet deg, kan du selvsagt be om å få hevet kjøpet, skrev Hatam ifølge Polygon.

 

Opphetet på kundeservice

Noen timer senere ble denne meldingen erstattet av en lenke til Origin som inneholder informasjon rundt kjøp fra denne digitalspillbutikken.

Electronic Arts var ute i går for å presisere at de ikke vil utestenge misfornøyde spillkunder fra Origin om de velger å bestride retten til å heve et kjøp, eller gå via sin bank for å få gjort dette.

Det verserte i går en utskrift av en påstått samtale mellom en «Sim City»-kjøper og en kundebehandler. Der ble en slik type sanksjon nevnt.

EA rykket ut etterpå og sa «vi kommer ikke til å utestenge folk som krever å få refundert kjøpet».

 

Thomas Nortvedt.
(Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no)

Hva med forbrukerrettighetene?

Forbrukernes rettigheter i en slik situasjon – der et spill krever at du er påkoblet nettet, men der utgiveren ikke klarer å tilby stabile servere – er en het potet i spillbransjen.

Vi har sett lignende eksempler før. Ikke minst i kjølvannet av «Diablo III»-lanseringen i fjor vår – også det er spill som krever onlinetilkobling for å fungere.

PressFire snakket da med Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet, som jobbet med digitale tjenester.

Han sa, relatert til «Diablo III»-flokene i fjor, at det er selgers ansvar at produktet fungerer. Gjør den ikke det, eller varen ikke fungerer som anvist, kan man prinsipielt heve kjøpet, mente Nortvedt.

- Problemstillinger rundt dette med at man alltid må være online er noe vi har et sterkt fokus på, fordi dette gir tjenesteyter en enorm makt og mulighet til å kontrollere og styre både selve produktet og konsoller eller pc, sa Nortvedt til PressFire.

- Her kan det også være en tråd inn til markedsføringsloven, dersom det ikke er godt nok opplyst om at det er et krav om at man alltid må være online, selv om du ikke skal spille online.

 

Lucy Bradshaw i Maxis.
(Foto: PressFire.no).

- Øker server-parken

Lucy Bradshaw, som er en av sjefene hos utvikleren Maxis, har nylig uttalt seg om serverproblematikken.

- Tusener av mennesker over hele verden spiller og har en bra opplevelse. I løpet av 24 timer ble det faktisk bygd 700 000 byer. Men mange opplever ustabile servere og derfor har lanseringen i USA vært utfordrende.

- Det har også nå blitt klart at folk i Europa og Asia opplever den samme frustrasjonen.

- Vår prioritet nå er å øke antall servere, og stabiliteten  hos disse, så raskt som mulig – for på den måten å oppnå at flere på samme tid kan få tilgang til spillet.

- Vi har lagt til nye servere i dag, og antallet vil øke gjennom helga. Vi jobber så hardt vi kan for å sørge for at alle får oppleve det fantastiske spillet vi har lagd gjennom «Sim City», sier Bradshaw i en uttalelse.

 

PressFire har snakket med EA Norge. De henviser til det offisielle forumet, der all informasjon vil bli lagt ut.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

- «Horizon: Zero Dawn» på vei til pc

I 2020, ifølge tre uavhengige kilder.

Les mer

Dette er spillene vi gleder oss til

Vi ser på første halvdel av 2020 i årets første ordentlige Rad Crew-episode.

Les mer