Vil mobilisere kvinnelige spillutviklere til kamp

- Vær synlig, vær frittalende, vær sterk, vær smart, oppfordrer «Portal»-skaperen.

3. januar 2013 21:06

(PressFire.no): Om spillbransjen skal bli mer voksen og få flere fasetter, må kvinner begynne å bli mer synlige og frittalende.

Det skriver en av «Portal»-skaperne, Kim Swift, i et blogginnlegg.

- Vær smart, vær sterk

I blogginnlegget skriver hun om fordommene som finnes mot kvinnelige spillutviklere og oppfordrer nå dagens kvinner i spillbransjen til å inspirere unge.

På den måten mener hun det til slutt vil tilføre bransjen mer mangfold i fremtiden.

- Jeg ser ikke en løsning på dette problemet om et år eller fem år, men tyve. Når dagens generasjon med barn ser gode eksempler som vi bør plante nå, skriver hun og oppfordrer:

- Så jenter – mitt kamprop er dette: vær synlig, vær frittalende, vær sterk, vær smart, vær snill. Vær alt som en yngre versjon av oss kunne ha pekt på og stolt sagt «jenter lager også spill», skriver Swift.

- Redd for å dele det verste

Swift er også en av dem som twittrer under hashtag 1reasonwhy, som tar for seg diskriminering i spillbransjen. Men hun innrømmer selv at hun er skuddredd når det gjelder å dele alle tanker.

- Jeg skammer meg når jeg må innrømme at jeg er redd for å dele alt. Jeg er redd for å dele det verste. Jeg er redd for å dykke under overflaten.

- Det å snakke om dette i offentlighet er skremmende fordi du aldri vet når gjengjeldelsen viser det stygge ansiktet sitt og hvilke konsekvenser som kommer på bakgrunn av ordene dine, skriver hun og fortsetter:

- Å fortelle alt, betyr på mange måter å enten ikke ha noe å tape, anonymitet eller ekstremt mot. Jeg har ingen av dem, mener hun.

Flere profiler de siste åra

Av profilerte kvinnelige spillutviklere er det spesielt Kelly Santiago («Flower», «Journey») som har stått frem de siste årene. Hun har vært aktiv i debatten om spill som kunst, og fikk til og med en egen episode på TED Talks om emnet.

«Assassin’s Creed»-skaperen Jade Raymond har også vært mye i media, og har i tillegg fått ansvaret for et gigantisk spillstudio i Toronto for Ubisoft.  

Raymond er nå involvert i det nye «Splinter Cell»-spillet, som skal slippes i løpet av året.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3