(PressFire.no): Det er i forbindelse med den første prisutdelingen av Gamecity at BBC har en debatt gående om spill som kunst. De deler i år for første gang ut pris til spill som de anser som «frontlinjen av kreativ samtidskunst».

Svenske «Minecraft» vant til slutt prisen, hvor også «Portal 2» og det danskutviklede «Limbo» var kandidater.

I denne debatten slår kunst-guruen Ekow Eshun imidlertid fast at spill ikke er kunst, men underholdning. Han mener likevel det er greit, fordi han sier spill ikke prøver å være kunst og at han anser det meste av kultur som underholdning:

- 98 prosent av filmer, tv-serier og musikk kommer heller ikke opp på det nivået, sier Ekow Eshun i radioprogrammet.

 

Debatten blusser opp igjen

Er «Minecraft» kunst?

Han påpeker at mesteparten av det kulturelle tingene vi setter pris på er virkelig bra, men at de ikke nødvendigvis forandrer hvordan vi oppfatter verden på en dyp og betydningsfull måte.

- Jeg foreslår at de tingene vi virkelig anser som kunst, er de tingene som får oss til å stille oppriktige spørsmål om hvem vi er, hvordan vi lever og tilstanden til verden rundt oss. Jeg tror de fleste spillene ikke kommer til det nivået og det er viktig å sette den terskelen ganske høyt, sier han og fortsetter.

- Jeg tror det er sannsynlig at det kommer til å komme spill som stiller disse spørsmålene, men at det sannsynligvis ikke finnes noen akkurat nå.

I debatten vedgår de at spill har påvirket annen kultur på en stor måte og at interaktiv historiefortelling kommer til å forandre det meste av kultur.

 

Det nært forestående
«Journey».

Ønsket å motbevise påstandene fra kunsteliten

Ekow Eshun har jobbet som direktør for Institute of Contemporary Arts og redaktør for flere magasiner.

Han bidrar også til publikasjoner som The Guardian, The Observer, The Sunday Times, Vogue og The New Statesman. I tillegg blir han brukt som kunstekspert og kulturkommentator av BBC. 

På den måten setter han døra mer på gløtt enn det den amerikanske filmguruen Rogert Ebert har gjort. Han er kjent for å ha sterke meninger om at spill aldri kan bli kunst, noe Kellee Santiago fra That Game Company («fl0w», «Flower» og «Journey») ville motbevise på TED Talks (videoen ser du nederst).

Ebert responderte igjen hvor han skrev at Santiagos definisjon av kunst var lite overbevisende, og derfor ugyldig for å inkludere spill.

Filmkritikeren mener at det er selve den interaktive delen av spill som gjør det underlegent film og litteratur som medium. Dette fordi han mener at man må ha kreativ kontroll på hva som skjer.

Ebert fikk selv massiv kritikk for sin egen konklusjon om hvorfor spill aldri kan bli kunst og måtte til slutt selv delvis dementere. Etter den massive kritikken kom han med et nytt innlegg hvor han ikke skulle ha skrevet innlegget uten å ha vært mer kunnskap om spill. Han skrev videre at kunstspørsmålet naturligvis vil variere basert på definisjon.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Finsk «CS:GO»-utøver varsler søksmål mot Valve etter turneringsnekt

Solgte kontoen sin til en kompis - som så jukset.

Les mer