Vil spillmatisere folkeeventyrene

- Men får bare karameller i støtte, sier Remo Caprino.

1. august 2011 15:52

Spillet om «Flåklypa Grand Prix» har vært en suksess uten sidestykke i Norge siden det kom ut for ti år siden. Over 300 000 enheter er solgt bare i Norge.

Det ble fort bestemt at en spillversjon av Askeladdens eventyrverden sto for tur. Men ti år og sju millioner brukte kroner seinere finnes det ikke noe Askeladden-spill.

- Vi måtte legge det ned. Det er utrolig vanskelig å få et stort spillprosjekt til å lønne seg i Norge, forteller Remo Caprino, sønn av animasjonsfilmskaperen Ivo Caprino.

For lite marked

I en kronikk i Dagbladet tidligere i sommer skrev Espen Aarseth ved Center for Computer Games Research ved IT-universitetet i København at Norge har kanskje verdens mest sjenerøse støtteordning for spillproduksjon.

Likevel er den norske spillbransjen den svakeste i Norden. Oslo-selskapet Funcom har gjort det skarpt med titler som «Drømmefall» (2006) og «Den lengste reisen» (1999), men de seinere åra har vi måttet se langt etter suksesser som svenskutviklede «Minecraft» og finske «Angry Birds».

- Til «Flåklypa» fikk vi to millioner kroner i støtte, og vi la nesten 20 millioner i det selv. Det er veldig risikabelt, sier Caprino, som påpeker at markedet i London alene er fire ganger så stort som hele det norske.

Skal spillet utenlands, må det brandes for ytterligere millioner.

- Bare karameller i spillstøtte

 Med et så lite og vanskelig marked, mener Caprino at støtteordningen for spill burde komme opp på nivå med filmstøtten. Den er per i dag nesten 40 ganger større. Nå håper Caprino at kulturmyndighetene snart får øyene opp for hvor stor og viktig spillkulturen er.

- Det er bare karameller som gis som støtte i dag, sier han.

Et poeng for ham er at spill kan appellere til folk i alle aldrer. «Flåklypa»-spillet satte seg en målgruppe på fire til 107 år, og ble ifølge Caprino utropt av danske kritikere som det første dataspillet som faktisk treffer målgruppa.

Caprino er redd folk i bevilgende stillinger tenker at dataspill er noe som bare foregår på barneværelset.

- De har ikke et reelt forhold til spill. De er for gamle.

«Askeladden» skulle ta de klassiske eventyrfigurene fra Caprino-universet inn i et digitalt 3D-miljø, som langt på vei ble utviklet. Men mens studioet ventet på videre finansiering, løp teknologien fra dem.

Inntil videre vurderer Caprino i samarbeid med Ravn Studio å lage et bilspill med Il Tempo Gigante for PlayStation 3. Men Remo Caprino har også en drøm om å kunne gjennomføre «Askeladden»-prosjektet en gang.

Hvis han skulle få finansiert det.


NB! Denne saken står også på trykk i Dagbladet (mandag 1. august).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3