Frister det å bla opp for et «Call of Duty»-abonnement?

Slik vil Activision lokke deg. Vi har testet «Elite»-tjenesten.

31. mai 2011 15:02

LONDON (PressFire.no): Samme dag som «Call of Duty: Modern Warfare 3» offisielt ble avduket i London, først og fremst gjennom en 20 minutter lang livedemonstrasjon, ble også «Call of Duty: Elite» presentert. Dette er altså den mye omtalte (og fryktede?) «onlineplattformen» som ble nevnt da utgiveren Activision først begynte å snakke om et nytt «Call of Duty».

Det har versert rykter om en slik betalingstjeneste i lang tid. Først nå vet vi hva den faktisk inneholder, og innebærer, for deg som spiller mye «Call of Duty».

I fjor slo «Call of Duty: Black Ops» alle tidligere underholdningsrekorder, inkludert inntjeningen fra pengemaskiner som «Harry Potter» og «Avatar» – samt forgjengeren og den tidligere rekordholderen, «Call of Duty: Modern Warfare 2» (2009).

«Call of Duty: Elite» er en tilleggstjeneste integrert i «Modern Warfare 3»-spillmenyene. Denne registrerer alt du foretar deg i onlinedelen, men «Elite» viser også det vennene dine presterer, sammenligner og gir deg all mulig statistikk.

Som Steam, kan man kanskje si, bare dedikert til å forvalte alle data for én spillserie i årene fremover – og knytte dem som bruker mye tid på «Call of Duty» sammen på en ny måte. Du vil også kunne koble deg til «Elite» gjennom mobile plattformer, ble det nevnt under presentasjonen i London. Det er det nye studioet til Activision, Beachhead, som har bygget opp tjenesten fra bunnen av i løpet av de siste to årene.  

NB! Se bilder fra menyene i «Elite» her og traileren nederst i saken.

- Vi leder «Call of Duty»-spillerne inn i fremtiden

Når «Call of Duty: Modern Warfare 3» lanseres den 8. november, vil «Elite» altså være tilgjengelig til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 – for alle spillkjøperne. For å bli premiumkunde, og ha tilgang til hele tilbudet, må du bla opp. Men noen tjenester vil også bli gratis, stresset utgiveren.

Er det rart, eller overraskende, at Activision nå ser sitt snitt til å profittere på en slik eventyrlig kassasuksess? Sju millioner mennesker spiller «Call of Duty» hver eneste dag, fikk vi høre, og disse bruker i snitt sju dager i løpet av et år kun med dette spillet.

- Det er enkelt for oss å vite hva «Call of Duty»-fellesskapet vil ha akkurat nå. Men innovasjon oppstår bare om man klarer å identifisere hva slags behov som vil oppstå i fremtiden. Activision tar føringen og leder spillerne inn i det som vil bli fremtiden innen onlineunderholdning, fortalte studiosjefen i Beachhead, Chacko Sonny under presentasjonen.

Hva er det så «Call of Duty»-spillerne vil trenge i årene som kommer, sett gjennom brillene til Activision?

- De vil være pålogget gjennom bedre måter å være tilsluttet hverandre og sosialisere på, med venner eller rivaler. Både i spillet og utenfor. De vil konkurrere om premier og retten til å skryte, og det gjennom et enda bredere utvalg kamper og konkurranseformer. Spillerne ønsker også å forbedre seg fra dag til dag, eller uke til uke. Sist men ikke minst: «Call of Duty»-spillerne trenger også å forenes. Hvorfor det? Fordi alle fire «Call of Duty»-spillene sluppet fra 2007 til 2010 nylig befant seg på Xbox LIVE sin topp 10-liste over de mest spilte titlene.

«Call of Duty: Elite» er bygget rundt disse pilarene. Altså connect, compete og improve

- «Elite» er i stand til å gjøre ting som ingen annen tjeneste kan, rett og slett fordi den er integrert i selve utviklingen av spillet. Bare forestill dere hva vi kan få til etter hvert som vi fortsetter å jobbe side ved side med utviklerne av fremtidige «Call of Duty»-titler, sier Sonny.

«Elite» markerer definitivt et veiskille. På samme måte som du er vant til å betale for et gullmedlemskap for å få alle tjenestene til Xbox LIVE, skal altså nå en spillutgiver tigge etter ekstra penger - et fast månedlig beløp eller en årsavgift, antar vi - og det etter at du faktisk har kjøpt et spill i butikken. EA har eksperimentert med en engangsavgift om du handler et bruktspill og vil ha tilgang til onlinedelen. Men Activision tar definitivt dette lenger.

Hvor mye er egentlig du villig til å betale for noe slikt?

«Modern Warfare 3»-utvidelsene blir gratis for «Elite»-medlemmer

Dette spørsmålet, altså knyttet til prisingen, fikk Activision-representantene uavbrutt gjennom hele denne dagen i London, men alt de ville svare var at «tjenesten vil være priset lavere enn andre, tilsvarende underholdningstjenester».

Hva de legger i dette er foreløpig uklart.

Sammenligner de «Elite» med et PlayStation Plus-medlemskap (395 kroner for et år) eller et gullmedlemskap til Xbox LIVE (499 kroner for 12 måneder)? Eller legger de lista på nivået det koster å spille et populært MMO – da snakker vi fort om en hundrelapp i måneden. Et Netflix-abonnement koster amerikanske konsolleiere $7.99 i måneden (cirka 43 kroner). Det er nærliggende å tro at Activision har studert alle disse tjenestene nøye og vil fastsette prisen et sted i dette landskapet.

Endelig pris og flere detaljer brettes ut i løpet av sommeren og høsten, fikk vi høre. 

Det ble presisert at «Call of Duty: Elite» vil gi deg retten til å laste ned alle kommende nedlastbare utvidelser til høstens «Modern Warfare 3» – og det vederlagsfritt. La oss inderlig håpe at Activision på forhånd forteller oss hvor mange slike pakker som er planlagt, slik at man vet hva man er garantert av innhold før man eventuelt punger ut.

Tre utvidelser betyr for eksempel tre hundre kroner «spart» for et «Elite»-premiummedlemskap. Koster moroa det samme som et PlayStation Plus- eller Xbox Gullmedlemskap, altså mellom 400-500 kroner, er det nok en god del som vil fascineres og fristes over det du får inkludert med «Elite», spesielt om du spiller «CoD» på jevnlig basis. For her kan du både se hvor bra du til en hver tid har gjort det, gå tilbake og finne ut på hvor, hvordan og kanskje også hvorfor du ble drept, hvilke våpen som viste seg å fungere best – og sette dette i kontekst med hele «Call of Duty»-fellesskapet.

Øvelsesaspektet ved å bruke «Elite» ble sammenlignet med det å ha din egen trener som alltid er tilgjengelig online, eller å alltid ha en dynamisk strategiguide for hvordan du skal nå toppen i «Call of Duty». Dette gjennom måten du konstant kan måle dine prestasjoner ned til minste detalj – og selvsagt sammenligne. Dette er et sett av verktøy som gir deg muligheten til virkelig å perfeksjonere «Call of Duty»-spillingen på en dypere måte enn før.

Dette er så omfattende at den beste måten å forklare nærmere på ville ha vært å teste «Elite» med et «Call of Duty». Og det var nettopp det vi i PressFire fikk muligheten til.

Hyppige konkurranser og daglige utfordringer

Etter presentasjonen fikk vi nemlig spilt fjorårets «Call of Duty: Black Ops» online med «Elite» koblet til spillet. Det er viktig å presisere at denne tjenesten blir tilgjengelig på alle plattformer, integrert på sømløst vis i spillmenyene.

Men da vi testet var det gjennom å spille på Xbox 360 og sjekke statistikken og resultatene av onlinekampene på en laptop som sto ved siden av konsollen.

Hver runde gir deg mulighet til å gå tilbake og spore din egen prestasjon. Du kan laste inn en «hot map» som gir deg fargeindikasjoner på hvor du presterte best på hvert enkelt kart, du kan få tilbakeblikk og repriser i theatre mode, og spore nær sagt alt som skjedde i løpet av en hektisk runde. Du finner også ekstremt detaljerte beskrivelser av hvert eneste våpen i spillet (gjennom videoer og alt av statistikk). Selvsagt kan du også finne tilsvarende opplysninger om alle kartene i «Call of Duty» - noe som kan hjelpe deg med å legge en bedre strategi som hjelper deg til neste runde.

Det sosiale aspektet ved «Elite» er fremtredende, for på en Facebook-aktig måte kan du hele tiden sammenligne deg mot venner og de som er med i klanen din, for eksempel, eller lete etter grupper av «Call of Duty»-spillere i et eget søkevindu. Selvsagt er mye av opplevelsen lagt opp til at du enkelt skal kunne finne spillere på ditt eget ferdighetsnivå – men også få komplett oversikt over alt av innhold, på en måte som minner litt om det du kjenner fra Steam.

Det er også lagt opp til at du enkelt kan delta i ymse turneringer. Under presentasjonen så vi spor av slike turneringer som var eksemplifisert gjennom at du hver uke kan delta i konkurranser der premien for eksempel er en iPad 2. Dermed kan man anta at Activision planlegger å selge «annonseplass» i et slikt utstillingsvindu, som et aktivt «Call of Duty»-fellesskap jo er. Men det er også duket for daglige utfordringer i «Program Guide», der du blir matchet mot andre på ditt eget ferdighetsnivå.

- Onlinespillingen skal fortsatt være helt gratis

Det forskutteres fra Activision at denne tjenesten vil ha support 24 timer i døgnet, noe som er litt av grunnen til at man har skrudd sammen en slik forretningsmodell, som på mange måter pløyer ny mark innen spillbransjen.

- Når vi lanserer «Elite» denne høsten, vil det skje på fire plattformer: Systemet er skreddersydd for web, applikasjoner til mobiltelefoner, din TV og selvsagt i selve spillet, forteller Jamie Berger, visepresident i Activision.

- Et antall av tjenestene som vi har presentert i dag, vil være gratis for alle som kjøper «Modern Warfare 3», noe som gjør opplevelsen bedre for alle. I tillegg vil vi introdusere et premiummedlemskap – noe vi vet er et ømfintlig punkt, som vi skjønner vi må få helt riktig. Den gjennomsnittlige «Call of Duty»-spilleren bruker 170 timer online i løpet av et år. Vi har lagt lista høyt for oss selv, og syns «Elite» må tilby best mulig verdi for disse – for å matche den standarden.

- Og for å lykkes med det har vi etablert et helt nytt studio, Beachhead. Deres oppgave er å bygge og videreutvikle den beste tjenesten i verden, altså «Elite». I tillegg etablerer vi en uavhengig serviceorganisasjon som både står for programmering og kundestøtte over hele verden, 24 timer i døgnet. 

- For å presisere: Når våre fans kjøper et «Call of Duty»-spill, så forventer de å kunne spille historiedelen, samarbeidsmodusen og den beste flerspillerdelen i verden uten å betale ekstra etter å ha kjøpt spillet. Og dette er en vedvarende forpliktelse fra oss: det skal du kunne gjøre også i fremtiden.

- La meg understreke, for jeg vet det har mye spekulasjoner: Vi vil ikke ta betalt for multiplayerdelen – verken nå eller senere. Du kan dessuten velge å handle kartpakker og nedlastbare utvidelser enkeltvis, om det er dette du foretrekker. Men det er også slik at med så mange millioner spillere er det vanskelig å lage en «one size fits all»-løsning. Over til det neste alternativet: Til de mest lojale tilbyr vi denne høsten et premiummedlemskap, der alt av innhold og «Modern Warfare 3»-utvidelser er inkludert. Vi planlegger å offentliggjøre flere detaljer senere i år. Også hva dette vil koste, avslutter Activisions Jamie Berger.

NB! Activision planlegger å starte en åpen beta denne sommeren for å teste «Elite», og da gjennom «Call of Duty: Black Ops». Mer informasjon om betaen finner du her.

«Call of Duty: Elite» vil lanseres samtidig med «Call of Duty: Modern Warfare 3», altså den 8. november, og blir tilgjengelig til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. I tillegg blir det lansert applikasjoner til iOS- og Android-plattformene.

Se trailer der «Elite» er demonstrert med spillsekvenser fra «Call of Duty: Black Ops»: 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3