Dropper «Age of Conan» til Xbox 360?

Konsollplanene er nå lagt på is, bekrefter Funcom.

13. januar 2011 09:38

Den norske spillutvikleren Funcom har arbeidet lenge med en Xbox 360-utgave av onlinespillet «Age of Conan» (2008), men da utvikleren støtte på «tekniske utfordringer» gikk konsollversjonen inn i usikkerheten.

Erling Ellingsen, som er kommunikasjonsdirektør i Funcom, har tidligere fortalt at de allikevel har hatt et team som har jobbet med å holde liv i håpet om en 360-versjon. Nå er status ikke bare usikker, det norske spillselskapet forteller at det ikke lenger jobbes med en Xbox 360-utgave.

Ellingsen bekreftet dette overfor PressFire.no onsdag kveld.

- Vi utelukker ikke en 360-versjon, men det er ingen umiddelbare planer, skriver Ellingsen i en SMS.

Allikevel avslører Ellingsen at de ikke har gitt helt opp, for han skriver også at de jobber med teknologi rundt en konsollversjon av spillmotoren, men om dette er noe som kommer «Age of Conan» til gode er altså nå svært usikkert.

Trond Aas, administrerende direktør i Funcom, sier i et intervju med PressFire (som publiseres senere i dag) at de ikke har gitt opp Xbox 360-konsollen på generelt  basis, og at de holder mulighetene åpne for at deres nye online-satsing, «The Secret World», kan finne veien til Microsofts konsoll.

I fjor sommer innrømmet Ellingsen overfor PressFire at de hadde støtt på problemer med Xbox 360-versjonen av «Age of Conan».

- Det er flere utfordringer rundt det å bringe «Age of Conan» til Xbox 360, spesielt av teknisk art. Men det er også en fortløpende kommersiell vurdering. Utover det ønsker vi ikke å gå i detaljer, sa Ellingsen til PressFire den gang.

MMO-spill har vist seg å være vanskelig å få utviklet til Xbox 360. Flere store onlinespill har slitt med å komme seg over til Microsoft-konsollen. Xbox 360-eksklusive «True Fantasy Online» ble kansellert. 360-versjonen av «Champions Online» led samme skjebne.

Square Enix har lagt skylda på Xbox LIVE for at det foreløpig ikke er annonsert en Xbox 360-versjon av «Final Fantasy XIV», og flere andre utviklere har skyldt på det svært populære onlinesystemet for at det er vanskelig å få MMO-spill til Xbox 360-konsollen. Selv Microsofts eget studio kansellerte til slutt «Marvel Universe Online», uten at en spesiell grunn ble oppgitt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3