Betatest av «Frozen Synapse»

Minimalistisk taktikkeri med overraskende dybde.

30. mai 2010 20:34

Indieutviklere har gjennom de siste årene vist seg å være et segment av markedet selv de store utgiverne har begynt å respektere i konkurransesammenheng. For disse mindre utviklerne har både Steam og Xbox Live Arcade vært verdifulle kanaler – både for markedsføring og distribusjon av produktene sine.

Det er også her du stort sett finner de mindre nisjene og sjangrene som med tiden dessverre har måttet vike vei for titler med bredere appeal. Mode7Games viser imidlertid at selv med små ideer kan ambisjonene være store – noe «Frozen Synapse» er et fantastisk godt eksempel på.

«Frozen Synapse» er foreløpig tilgjengelig fra den offisielle produktsiden til Mode7Games.

STØDIGE NERVER OG ET KALDT HODE

De berolige blåfargene, enkle linjene samt den rene, atmosfæriske elektroniske musikken gjør det hele til et veldig tiltalende produkt. Rent estetisk er det fryktelig enkelt å falle for presentasjonen allerede ved første øyekast.

Det kan virke som om de har forsynt seg kraftig fra de grafiske elementene fra Introversion-spillene som for eksempel «DEFCON», tilgjengelig via Steam.

Heldigvis er det bare overflaten som ligner. Under panseret skjuler det seg et elegant beist med langt sterkere paralleller til spill som «Flotilla» og «Laser Squad Nemesis», hvor sanntid- og tur-baserte systemer blandes for å skape spennende konsepter.

«Frozen Synapse» er et konkurransesentrert spill hvor du ideelt sett slår deg sammen med andre spillere over nettet. Kampene er som regel over på noen små minutter – selv om spillets spesielle format fort kan ende med å drøye spillene langt lengre.

Det er vanskelig å rettferdiggjøre dybden i spillet med kun en enkel forklaring. Mye av spillet må faktisk oppleves på egenhånd skal skjønne den vanedannende og anspente naturen som dominerer rundene.

Har du noen gang hatt noe til overs for «Rainbow Six»-spillene – nærmere bestemt de delene hvor du planlegger strategiene dine før du drar ut i felten vil «Frozen Synapse» garantert appellere.

Den store forskjellen fra hvordan de mer tradisjonelle tur-baserte strategispillene utspiller seg er måten du i «Frozen Synapse» får se resultatet av trekkene dine i sanntid samtidig som motstanderen din.

FRA DEFCON TIL RAINBOW SIX

Det er selve planleggingen som tar mest tid, for når begge spillerne er klare og alt settes i spill tar det ikke mer enn noen sekunder før du er i gang med nok en runde med planlegging.

Selve skytingen skjer automatisk, så oppgaven din er å bevege enhetene dine i taktiske posisjoner slik at de får en så optimal repsonstid som mulig og kan angripe før fienden.

De viktigste variablene i spillet er dermed soldatene dine, som alle kan sees på som brikker i et sjakkspill. Hver soldat har sin rolle, og mister du en av dem står du ikke bare i undertall, men har også en diger strategisk ulempe i forhold til motstanderen.

Samtidig er det viktig å holde orden på ressursene dine og hvilke verktøy du har tilgjengelig. Selv om du ikke har kontroll over selve skytingen er det mer enn nok variabler å manipulere, deriblant posisjonering, retning, ståstillinger og bevegelsesbaner.

«Frozen Synapse» krever egentlig ikke veldig mye av deg for å spille en runde, men ønsker du på en annen side en dyp, taktisk opplevelse mot en sterk motstander ligger det nærmest ubegrenset med muligheter i det tilsynelatende enkle konseptet.

Med den fleksible serverstrukturen kan du faktisk også ha flere spill kjørende i bakgrunnen samtidig, gående over flere dager. Du velger med andre ord selv tempoet og kan hoppe mellom ulike spill ettersom det passer deg.

UFORUTSIGBART OG INTENST

Du bruker selvsagt omgivelsene så godt som mulig mens du streber etter å få overtaket på motstanderen din, selv om du fort lærer at det ødeleggbare terrenget ikke bør stoles for mye på.

Som i den virkelige verden er konfrontasjoner sjeldent rettferdige, noe utviklerne har valgt å også være en faktor i «Frozen Synapse» - selv om antallet med spillebrikker er det samme for deg og din motstander er plasseringen og typene tilfeldig plukket og hver runde er derfor relativt uforutsigbar.

Om du faktisk ser de fiendtlige styrkene du spiller mot til enhver tid dikteres av de forskjellige modusene. Alle varianter har uansett forskjellige fordeler og ulemper innenfor det taktiske spillet.

Den psykologiske effekten må også sies å skape en veldig intens atmosfære. Som du sikkert har skjønt kommer mye av moroa fra å forutsi motstanderens trekk mens du selv tar egne forhåndsregler og gjør det beste ut av situasjonene.

Siden hver av spillerne planlegger samtidig, uten egentlig å ha oversikt over hva motparten gjør, blir hver runde en ny utfordring du må tilpasse deg til. Det taktiske bildet forandrer seg konstant ut i fra dine egne forventninger, så det gjelder å tenke helhetlig og se forskjellige løsninger.

Hver del av runden utspiller seg med andre ord vidt forskjellig, så det å se hvem som til enhver tid har overtaket er vanskelig før spillet faktisk er over. Rundene kan derfor vare i alt fra få sekunder til mange minutter og det skal ikke mer til enn et sekunds nøling før en mesterplan faller i grus.

Det er fascinerende å se hvordan et såpass visuelt og konseptuelt minimalistisk spill kan være så teknisk dypt som «Frozen Synapse» er. Mode7Games har uten tvil funnet et spennende fundament å bygge videre fra.

Akkurat nå lider ikke produktet av alt for mange problemer, men det er fortsatt noen punkter som kan virke ekskluderende for nye spillere.

Spillet klarer for eksempel ikke å formidle mange av de detaljene og nyansene som er viktig å forstå av det taktiske spillet, noe som kan resultere i en del frustrasjon hos nybegynnere.

I tillegg vil du sannsynligvis kunne finne et par bugs under spill og en del manglende informasjon i brukergrensesnittet. Heldigvis er prismodellen gunstig, og for 30 dollar får du én ekstra betanøkkel du kan dele med en venn, som begge er gyldige når spillet slippes senere i år.

Det er selvsagt en rekke forskjellige ideer og features planlagt som enda ikke er implementert, så det blir spennende å se hva som skjer med spillet ved slipp og hvordan det hele utvikler seg på veien.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3