(PressFire.no): Det er i et ferskt intervju hos The Guardian at «Doom»- og «Quake»-skaperen John Romero mener ett og annet om hva han mener er «galt» med dagens skytespll.

Han mener at moderne skytespill har for mange skytevåpen.

- Jeg vil heller ha færre ting, men som gir mer mening enn en million ting du ikke kan identifisere deg med.

- Jeg vil helle bruke mer tid med ett skytevåpen og gjøre designet skikkelig dypt – at det er masse med kule ting du kan lære om det.

Han påpeker at det i «Doom» var viktig at det nye våpenet du fikk ikke gjorde det forrige irrelevant.

- Det var et kritisk designvalg. Vi legger til noe som ikke skal ta noe bort fra det som kom før. Så hvordan får du maskingeværet uten å ødelegge for pistolen, spør han.

- Det handler om hvor mye ammunisjon den bruker og hvor nøyaktig den er på avstand – pistolen bruker mindre ammunisjon og er ekstremt nøyaktig på avstand, forklarer han selv.

Videre etterlyser han mer hemmeligheter å utforske i nye spill, hvor han påpeker at det var billig og enkelt å lage den typen innhold i «Doom».

Han minnes videre at det ble mer kostbart og omstendelig da de skulle gjenta prosessen.

- Det krevde mye mer jobb å bygge nivåer i «Quake», og det ble bare verre etter det.

- Og fordi det tar så mye lengre tid vil ikke folk lage hemmelige områder, fordi hvor mange kommer egentlig til å se dem.

Romero-paret er for tiden aktuelle med strategispillet «Empire of Sin», som slippes våren 2020. De lagde også relativt nylig også en slags utvidelse kalt «Sigil» til det originale «Doom» fra 1993.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer