(PressFire.no): Det er i en omfattende artikkel hos spillbloggen Kotaku at personer som jobbet med utviklingen av «Anthem» hos Bioware avslører den svært problematiske prosessen fra start til lansering.

Der fortelles det blant annet hvordan spillets historie har blitt skrevet fullstendig om flere ganger, og at det pågikk maktkamper, frafall av ledelse og samarbeidsproblemer mellom to Bioware-avdelinger.

 

Manglende visjon og klarhet

Kildene påpeker manglende visjon og klarhet i hva spillet skulle være, hvor den opprinnelige idéen skal ha blitt vannet ut og endret vesentlig i løpet av utviklingen.

I artikkelen kommer det også fram at spillet opprinnelig gikk under tittelen «Beyond», men at ledelsen skifta navnet i ganske kort tid før avdukingen på grunn av vanskeligheter med å registrere varemerket.

Arbeidsforholdene skal også ifølge kildene ha vært så intense at sykemeldinger gikk over styr.

 

Trøbbel med teknologien

Spillstudioet skal også ha slåss hardt med spillmotoren Frostbite og brukt mye tid og ressurser for å få realisert elementene.

Angivelig skal også studioet ha slitt voldsomt med motoren allerede under utviklingen av «Dragon Age: Inquistion», og vi kjenner jo også til problemene som oppsto under utviklingen av trøblete «Mass Effect: Andromeda» - et spill hvor de skal ha slitt voldsomt med teknologien.

Kilder i Bioware beskriver motoren som «dårlig dokumentert og lappet sammen».

Tidlig i fasen skal utviklerne ha funnet ut at mange av de originale idéene til spillet ikke lot seg gjennomføre i Frostbite.

I utgangspunktet var ikke spillet ment til å være en såkalt loot shooter, men om hvordan fire spillere kunne overleve på en fremmed planet. Dette lot seg angivelig ikke gjøre i motoren, og de måtte begynne å kutte i den opprinnelige planen.

Flere elementer fra tidlige prototyper skal ha latt seg gjøres godt nok for å vises fram, men møtte på den berømte veggen når det skulle implementeres ordentlig.

En utvikler beskriver Frostbite som en motor «full av barberblader»:

- Det er vanskelig nok å lage et spill. Det er ekstra vanskelig å lage et spill når du må slåss med dine egne verktøy hele tiden, skal en utvikler ha sagt til Kotaku.

 

- Ville ikke bidra til å kritisere enkeltindivider 

Bioware valgte opprinnelig å ikke kommentere saken til Kotaku, men har i ettertid valgt å legge ut et innlegg.

Der ytrer de støtte til alle som har bidratt til spillet – inkludert ledelse.

Videre mener de at de valgte å ikke kommentere saken fordi de mener den hadde et «urettferdig fokus på spesifikke utviklere eller ledere», som de mener «gjorde sitt absolutt beste for å bringe helt nye idéer til fans».

- Vi ville ikke være en del av noe som prøvde å straffe dem som individer. Vi respekterer dem alle, og vi bygget spillet som et team, heter det i innlegget.

Innlegget påpeker også at de legger vekt på godt arbeidsmiljø og at helsen til de ansatte er noe de tar på alvor.

I innlegget heter det også at de har fått med seg kritikken fra ansatte i artikkelen og skal nå sammenligne den med de interne spørreskjemaene.

Vår anmelder kritiserte «Anthem» for å ha blitt lansert i svært mangelfull tilstand og trillet terningkast tre.

Annonse

Kommentarer