(PressFire.no): Google sparket i gang årets Game Developer’s Conference med et brak, og annonserte like greit hele deres plan for en strømmetjeneste for dataspill.

Plattformen heter «Stadia», og er en strømmeplattform som fungerer på pc, tablets, mobiltelefoner og tv-er – så lenge det finnes Chrome på dingsen kan du strømme spillene på tjenesten.

Det ble ikke vist fram særlig med spill, men det ble heller fokusert på plattformen i seg selv, som høres imponerende ut.

Vi fikk demonstrert hopping mellom en rekke plattformer med spilling uten forsinkelse, installering eller oppdateringer, for eksempel.

Google sier de skal støtte strømming av spill i 4k oppløsning i 60 fps med HDR og surround-lyd ved lansering. I fremtiden skal Stadia også støtte 8k-strømming i 120 fps.

- Datasentrene våre blir plattformen, sa Googles Phil Harrison fra scenen. Ingen boks med kraftig hardware er nødvendig, med andre ord.

Hardware-messig var det litt diffust hva det hele kjører på, men Google sier at hver eneste instance, altså hver «maskin» som er tilgjengelig til brukeren, har en grafisk ytelse på 10,7 teraflop, mot 6 i Xbox One X og 4,2 i PS4 Pro.

Alle får også 16 gigabyte minne, og en «custom» CPU på 2,7 Ghz.

Videre kjører Stadia Linux og grafikkgrensesnittet Vulkan. En rekke middelware-programmer som Unreal Engine, Unity, Havok og andre er også støttet.

Samtidig sier Google at de skal lage et miljø som gjør at utviklere kan lagre spillprosjekter direkte inn i Stadia under utviklingen, slik at de kan teste ting fortløpende på faktisk hardware.

 

Flerspiller og deling

Rent spillmessig mener Google også at flerspillerspill skal kunne kjøre med langt mindre forsinkelse, og at spill kan skaleres langt høyere. Battle Royale-spill kan støtte tusenvis av spillere uten problemer.

- Ingen juksing, ingen hacking, var en beskjed fra scenen, for ettersom alt kjører i skyen så kan ingen tukle med filene.

Krysspilling med andre plattformer skal også støttes fra starten av, og splittskjerm-spilling er noe Google også ønsker å takle.

De har der en løsning de kaller Stream Connect, som gjør at hver del av en oppstykket tv kan kjøre på hver sin server instance, som betyr at man ikke trenger tenke på dårligere bildeoppdatering dersom flere spiller samtidig.

Du skal også kunne hente opp dine medspilleres skjermer i flerspillerspill der dere spiller på lag.

State Share er en annen spennende funksjon der du kan lagre et øyeblikk i spillingen din og dele denne som en lenke. De som klikker på lenka vil kunne hoppe rett inn i det samme spillet og fortsette fra punktet du var på.

Det er ikke ulik lagring av states i emulatorer, om du har prøvd det.

 

Noen integrasjoner mot YouTube er også påtenkt, der Crowd Play lar seerne stille seg i kø for å være den neste som spiller mot YouTuberne som streamer.

Du skal også kunne laste opp spillingen din direkte til YouTube i 4k og 60 bilder i sekundet uten at du merker det selv.

Også Google Assistant skal bakes inn mot YouTube. Bare spør «hvordan greier jeg dette», og den finner riktig walkthrough for deg.

 

Kontroller og spill

Samtidig lager også Google sin egen håndkontroller, selv om hele greia skal støtte de fleste pc-kontrollere.

Denne kobler seg direkte til Wifi og dermed direkte til serveren hvor spillet kjører. Dermed slipper den å kobles via pcen (og forhåpentlig gir litt mindre forsinkelse).

Den har en capture-knapp og en Google Assistanse-knapp for den innebygde mikrofonen.

Av de få spillene som ble nevnt fikk vi høre at «Doom Eternal» skal komme med full støtte for 4k oppløsning og 60 fps. Vi så også «Tomb Raider», og Q Games’ Dylan Cuthbert var på scenen for å si at de jobbet med et spill.

Til sammen skal det ha blitt sendt ut utviklerverktøy til over 100 spillstudioer.

Til slutt annonserte Google at de oppretter et utviklingsstudio kalt Stadia Games and Entertainment. Dette er et nytt spillstudio ledet av Jade Raymond som skal fungere som Googles førstepartsstudio, og som også skal håndtere arbeidet mot tredjepartsutviklere.

Vi vet fortsatt ikke helt hvordan betalingsløsningen for dette skal være, eller tekniske ting som forsinkelser (eller om man kan få mer enn 60fps), men Google sa det skal komme mer info i sommer en gang.

Lansering skal være i løpet av året i de fleste europeiske land.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer