(PressFire.no): Forskere ved universitetet i Oxford har publisert en rapport som tar for seg sammenhengen mellom voldelige dataspill og effekten dette har på tenåringers aggresjon.

Konklusjonen er rungende: Det finnes ingen sammenheng mellom tid brukt på dataspill og aggressiv oppførsel.

Det har blitt gjort tilsvarende forskning på feltet før, men forskerne selv påpeker en rekke potensielle mangler i tidligere rapporter – og beskriver denne som «en av de mest definitive rapportene til dags dato».

2008 ungdommer mellom 14 og 15 år var med i studien, i tillegg til deres foresatte, og en kombinasjon av objektiv og subjektiv data skal ha blitt brukt.

- Ideen om at voldelige dataspill driver aggresjon i det virkelige liv er populær, men har ikke tålt testing over tid, sier sjefsforsker for rapporten, professor Andrew Przybylski.

- Selv om det har vært interesse for dette temaet hos både foreldre og de som lager lover, så har forskningen vist at det ikke er nødvendig å være bekymret.

 

Prof. Andrew Przybylski

Ny metodikk gir bedre resultater

Przybylski legger til at tidligere studier kan ha vært påvirket av forutinntatte forskere, der studier har både påvist sammenheng og liten sammenheng tidligere.

- Våre undersøkelser foreslår at forskningsskjevheter kan ha påvirket tidligere studier på dette feltet, og kan ha forvrengt vår forståelse av effektene dataspill har, sier medforsker Dr. Netta Weinstein ved universitetet i Cardiff.

Forskerne mener videre at deres metodikk, såkalt pre-registrering, skal ha tatt høyde for enhver forutinntatthet som kan foreligge.

Dette betyr kort fortalt at de allerede før studiene publiserte metodikk, hypotese og analyseteknikker til gjennomgang av andre forskere.

- Deler av problemene ved teknologiforskning er at det er mange måte å analysere den samme dataen på, noe som vil gi forskjellige resultater. Å velge ut resultater kan være med på å legge til den moralske panikken som omkranser dataspill. Den pre-registrerte metodikken er en sikring mot dette.

 

Dr. Netta Weinstein

Folk kan likevel bli sinte

Ingen sammenheng mellom det å spille dataspill og aggressiv oppførsel i barn og unge ble funnet, men forskerne påpeker at dette ikke betyr at noen mekanikker og situasjoner i spillene ikke vil framprovosere sinte følelser eller reaksjoner i spillerne.

Det er likevel stor forskjell mellom det å være sint og det å utføre voldelige handlinger.

- Anekdotisk sett, så ser vi at ting som trash talking, konkurransespill og trolling i spillsamfunn kan kvalifiseres som antisosial oppførsel, sier Przybylski, og mener det kan være et interessant tema for videre forskning.

Du kan lese hele rapporten selv her.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer