Stor vekst i e-sport i 2018

Flere seere og mer penger - fortsatt knøttliten i forhold til resten av spillbransjen.

12. februar 2019 20:39

(PressFire.no): Analyseselskapet Newzoo har i dag publisert sin årlige rapport på den globale e-sportindustrien, hvilket gir oss blodferske tall å kikke på.

E-sportbransjen er i bra vekst for tiden, og fjoråret så en oppgang på hele 32 prosent i total omsetning.

I 2018 ble det omsatt for 865 millioner dollar, eller 7,5 milliarder kroner, innenfor e-sport. Dette skal øke kraftig i årene som kommer, og bransjen spås å omsette for mer enn én milliard dollar for første gang i 2019.

Vi ser en fortsatt topptung fordeling av pengene i e-sportbransjen, der rundt 82 prosent av pengene er investeringer i medierettigheter, reklamer og sponsorpenger.

Innenfor seertall har e-sportene en stor andel av de totale seerskarene som kikker på spill:

Totalt var det 750 millioner mennesker som kikket på spillinnhold (altså alt mulig rart som hadde med spill å gjøre, ikke bare e-sport) på de forskjellige video-nettsidene i 2018.

Av disse så drøye 395 millioner mennesker på e-sport, hvorav 173 millioner av disse anses som entusiaster som ofte kikker på de forskjellige grenene. Dette er en økning på nesten 18 prosent siden 2017 – og det forventes å øke til over 450 millioner i år.

Det sagt – e-sport står for bare tolv prosent av tidsbruken når det kommer til live-innhold, kontra 88 prosent for direktesendt spillinnhold som ikke har noe med e-sport å gjøre, og denne fordelingen er forventet å bli enda skeivere de neste årene.

Dette tegner et slags bilde: E-sportene har store brukertall og hurtig vekst der, men de er fortsatt bare en svært liten del av den totale spillkaka. E-sport står foreløpig for bare litt over 0,6 prosent av omsetningen i bransjen.

En av utfordringene til bransjen pengemessig virker å være hvordan det skal kapitaliseres på de høye seertallene, som er spredt på et stort antall grener og arrangementer.

7,5 milliarder i omsetning på 400 millioner seere betyr at hver seer er verd knappe 19 kroner.

Generelt sett vil spillbransjen som helhet øke betraktelig mer enn e-sport de neste årene, og Newzoo mener den globale bransjen kan passere 200 milliarder dollar i 2025. Totalt spiller 2,35 milliarder mennesker dataspill aktivt på verdensbasis.

Likevel, e-sport er blitt en stor bransje i seg selv, og vil ifølge prognosene doble seg innen fire år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3