Brian Fargo tar opp kampen mot Steam med kryptovaluta

Lanserer nettbutikk som lar brukerne selge spillene etter de er ferdige med de.

17. januar 2018 17:29
Brian Fargo

(PressFire.no): Spillskaper Brian Fargo, som startet selskapene Interplay og inXile i sin tid, skal nå ta opp kampen med Steam og de andre nettbutikkene for dataspill.

Robot Cache er det lite fengende navnet på tjenesten, som skal bruke blockchain-teknologi for å la brukerne selge de digitale spillene sine igjen når de er ferdige med de.

Du skal ikke kunne sette din egen pris, men egen fast salgspris settes av utviklerne av spillet. Du mottar så 25 prosent av denne prisen. 70 prosent går til utviklerne, mens fem prosent går til nettbutikken.

For eksempel: Et spill koster 450 kroner nytt, og kan selges for 400 kroner. Du mottar 100 kroner, utviklerne 280 kroner og butikken 20 kroner.

En skulle tro at det ikke spiller så stor rolle for kjøpere at spillet er «brukt» – et digitalt spill vil jo uansett være identisk med et «ubrukt» et.

I stedet for at du får tilbake penger direkte, får du kryptovalutaen IRON som kan benyttes til å kjøpe andre spill. For de med peiling på sånt: IRON er kryptovaluta basert på ERC-20-standarden.

Robot Cache sier det skal være enkelt for spillerne å cashe ut IRON i ekte penger, og at brukerne også skal kunne «mine» IRON direkte om de måtte ønske det.

Fargo håper at spillutviklere vil gi ut spillene sine på den nye butikken takket være en langt hyggeligere fordeling av salgssummen. Hele 95 prosent av nysalg av spill går rett til utviklerne, mot 70 prosent på Steam og andre plattformer.

Med andre ord tjener utgiverne like mye som i dag selv på «bruktkjøp», noe Fargo mener er helt uhørt.

- Å tjene noe som helst på gjensalg av dataspill er uhørt for utgivere av spill. Og å få igjen opp til 70 prosent er galskap, sier han i en pressemelding.

Utviklerne mener også at det skal være langt sikrere å gi ut spill på sin plattform. Ettersom alt er desentralisert på blockchainen, vil eierskap av spill være sikret – og flyttingen av den være umulig å forfalske. Dermed kan utgivere være sikre på at ingen spill har dobbelt opp med «eiere».

Robot Cache skal lanseres i andre kvartal 2018.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3