YouTube-skapere i harnisk over det nye abonnementet

Har startet underskriftskampanje.

23. oktober 2015 14:19

(PressFire.no): Tidligere denne uka kom kunngjøringen av YouTubes nye abonnementstilbud – hvis du betaler rundt åtti kroner slipper du reklame på YouTube, i tillegg til å få blant annet tilgang på Spotify-konkurrenten Google Play Music og eksklusive serier.

Blant de eksklusive seriene er en ny satsing fra YouTube-giganten «PewDiePie».

Startet underskriftskampanje mot abonnement

En underskriftkampanje ber nå YouTube om å stoppe den nye satsingen da de mener den vil rive ned miljøet som er skapt gjennom ti år. I skrivende stund har 7400 skrevet under på kampanjen, som har som mål å samle 7500 underskrifter.

YouTube-stjerna Acacia Brinley spør på mikrobloggenettstedet Twitter om YouTube prøver å gjøre henne arbeidsledig.

Brinley har rundt 640 000 følgere på sin YouTube-kanal.

– 

Tar ikke bort noe, tvert imot

YouTube-sjefen Robert Kyncl forteller til The Verge at de overhodet ikke gir opp annonsefinansiering.

– 99 prosent av innholdet på YouTube kommer til å være gratis, som det alltid har vært. Slik at universert til alle annonseringspartnere forblir sun tog levende, og vokser med fantastiske 60 prosent hvert år, forteller han og fortsetter.

– Det er ingenting vi tar bort derfra, vi legger bare til.

Den resterende prosenten Kyncl snakker om er innhold som blir produsert spesifikt for de betalende medlemmene, som serien til blant annet PewDiePie.

Tvinges til å akseptere nye vilkår

Techrunch skriver om hvordan YouTube-skapere som har partner-status nå blir tvunget til å akseptere den nye avtalen. I den nye avtalen vil de få en andel av YouTube Red-abonnementet.

De som ikke aksepterer risikerer at innholdet blir fjernet fra tjenesten.

Ifølge Google har 99 prosent av alle de som har fått «tilbud» om nye vilkår akseptert. Videoene til den resterende prosenten blir satt til «privat».  Målet skal nå være å bli enige med den resterende prosentandelen.

Kyncl har selv hevdet at mesteparten av inntektene fra abonnementløsningen kommer til å gå til skaperne av innholdet, men vil ikke fortelle hvor stor prosentandelen faktisk er.

I dag får partnerne 55 prosent av annonseinntektene.   

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3