- «Mists of Pandaria» var en stor suksess

Nå vurderer de gratismodeller, avslører sjefsdesigner.

24. august 2013 18:56

(PressFire.no): Innehold som er fokusert på sosiale, tilfeldige spillere er nødvendig - også for gigantspillet «World of Warcraft», som til tross for sin regjerende posisjon fortsetter å miste spillere. 

I et forsøk på å sjarmere denne brukergruppa slapp Blizzard i fjor høst «Mists of Pandaria»-utvidelsen, komplett med ny rase og klasse.

- Det var en stor suksess, forklarte sjefsdesigner Tom Chilton til Polygon under Gamescon.

- Vi ville vært i dårlig form hadde vi ikke gjort det, sa han videre.

 

Frieri til sosiale spillere

Utvidelsespakken «Mists of Pandaria» ble ikke like godt mottatt av alle «WoW»-fans, spesielt da kjernespillerne, noe utviklerne er fullt klar over.

- De som spilte fra begynnelsen av har alltid sagt at «hvis spillet hadde vært det samme, hadde jeg hatt det like morro nå som jeg hadde da», sa Chilton.

- Men det er ikke sant. Publikum utvikler seg alltid.

Chilton erkjenner at det har vært for lite nytt innehold for den harde kjernen av spillere, men lover bot og bedring i kommende ekspansjoner.

 

Logisk fortsettelse

- For Blizzard er det logisk å bevege seg mot gratis-modellen på et eller annet punkt, forklarte Chilton.

Mens de nyere massive onlinerollespillene stort sett har omfavnet gratisspillerne, eller tatt bort faste månedsbetalinger, har Blizzard stått på sitt og beholdt den mer tradisjonelle månedsbetalingen.

Nå sier Chilton at spillstudioet ikke lenger er i mot idéen om å omgjøre suksesstittelen til et såkalt free-to-play-spill. 

- Men risikoene ligger i omvandlingen. Man hører jo historier om utviklerne som har doblet sin spillerbase etter at de har gått free-to-play, men det fungerer jo ikke alltid slik, og spørsmålet er hvor lenge det varer, sa han videre.

- Vi vet jo virkelig ikke når spillerne mister interessen.

Stor oppdatering

10. september slippes neste innholdsoppdatering til «World of Warcraft»

Oppdatering 5.4 gir Azeroth nye områder, raids og vanskelighetsgrader, i tillegg til et omskapt arena-system.

Historien utvikles videre, og den viser at det absolutt ikke bare fred, ro og meditasjon i panda-land.

Til utgivelsen har Blizzard sluppet en video som viser orkelederen Garrosh flekse muskler. Denne kan du se under saken. 

Oppdateringen finnes tilgjengelig for testing på Blizzards Public Test Realm, hvor spillerne kan teste innholdet før det slippes. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3