Will Wright er verpesyk med nye prosjekter

Etter at «Spore»- og «Sims»-skaperen Will Wright brøt med EA tidligere i år, har spillverdenen ventet i åndeløs spenning på hva han nå skal foreta seg. Ventetiden er snart over, i følge hovedpersonen selv.

9. oktober 2009 10:09

Det kom som en overraskelse da meldigen tikket inn om at Will Wright hadde brutt det årelange samarbeidet med Electronic Arts, og i stedet hadde opprettet sitt eget, kreative utviklingssenter.

Stupid Fun Club, som kollektivet av kreative hoder heter, har som uttalt mål å skape interaktive opplevelser til en rekke plattformer og underholdningskanaler.

Les også: Will Wright bryter med EA for å danne «klubb for dumme».
Les også: Will Wright vil fortsatt jobbe med «Spore», til tross for EA-bruddet.

Det betyr både spillprosjekter, TV, leketøy og andre interaktive medier. Men vi har blitt forlatt til å gjette hva han og kompanjongene egentlig jobber med.

- VIL TA SPILLBRANSJEN VIDERE

I et ferskt intervju med VentureBeat forteller Wright at de nå jobber med ikke mindre enn tre prosjekter.

Og vi slipper å vente særlig lenge før vi får se det første av dem, sier hovedpersonen selv.

- Akkurat nå forfølger vi tre (prosjekter – journ. merk.) temmelig aggresivt, sier Wright til VentureBeat.

- Vi kan komme til å havne opp i fire eller fem.

Til tross for at hans Stupid Fun Club har uttalt at de gjerne vil jobbe med andre medier enn bare spill, virker det som vi kan få et prosjekt fra Wright og Co. som følger i fotsporene til millionsuksessene «The Sims» og «Spore» - at det i hvert fall er like innovativt, men kanskje ikke er et spill helt i samme omfang?

- Jeg føler vi fortsatt er i spillindustrien, fordi et par av prosjektene er spill. Vi tar spillbransjen til nye områder. Vi utvider det man omtaler som spillindustrien, forteller Wright.

Wright er krystallklar på at det første prosjektet fra hans team kan se dagens lys i løpet av nærmeste fremtid.

- Vårt første produkt kan bli kommersialisert i løpet av seks til 12 måneder.

Sims-skaperen blir også utfordret til å spå hvorvidt spillbransjen kommer til å bevege seg bort fra fullpristitler og over til lettere, billigere og mer tilgjengelige distribusjonsmodeller – som de man finner i spillseksjonen på Facebook.

- Jeg tror det kommer til å bli et mye mer nyansert bilde enn å velge blant de to retningene. Dette er begge retninger som etterlater deg sittende foran en skjerm, og er veldig strukturerte aktiviteter. Jeg tenker mye bredere enn det, sier han om den saken.

Som sjefsdesigner hos det EA-eide Maxis de siste 12 årene, opplevde Will Wright i løpet av den perioden å stå bak suksesser og bestselgere som The Sims. De to første Sims-spillene, inkludert alle utvidelser, solgte svimlende 100 millioner kopier.

Les også: Vår anmeldelse av «The Sims 3».
Les også: «Sims 3»-utvidelse i november.

Hans hittil siste verk, «Spore», er om mulig enda mer ambisiøst. Her får du muligheten til å kreere sivilisasjonen fra amøbestadiet og utvikle spillet til å nå romfartepoken.

EA har sikret seg førsteretten til å utgi spill fra Stupid Fun Club, om selskapet ønsker å assossiere seg med noen av produktene som kommer trillende fra Wright i fremtiden.

- Vi tror på Wills visjon for Stupid Fun Club og vi ser fram til å bli partnere med Will og hans team langt inn i framtiden, uttalte EA-sjef John Riccitiello tidligere i år.

Se trailer fra «Spore»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3