
(Foto: Lasse Lervik/PressFire.no)
(PressFire.no): Etter (den noe katastrofale) utviklingen av «Epic Mickey 2» tok den legendariske spillutvikleren Warren Spector seg litt sabbatstid fra den siden av spillindustrien.
Han ble etter hvert istedet direktør for Denius-Sams’ Spillakademi ved Texas’ Moody College, som i seg selv er den del av Universitetet i Texas.
Der styrte han det han selv betegnet som en karriereakselerator for folk som allerede kan å lage spill.
Les mer: Vi intervjuet Spector under GDC 2014.
Tidligere har han jobbet med spill som «Deus Ex» og «System Shock», og det var muligheten til å jobbe videre med sistnevnte, og spillet «Underworld Ascendant» - oppfølgeren til klassikeren «Ultima Underworld».
- Jeg likte å jobbe med studentene (på universitet), sier Spector om karrierevalget.
- Men når muligheten bød seg fram til å ha en større rolle i det å blåse liv inn i «Underworld Ascendant», i tillegg til å leke seg i «System Shock»-verdenen atter en gang, så kunne jeg ikke si nei.
Han går nå inn i utviklingsteamet til OtherSide, selskapet han tidligere har jobbet sammen med på spill som nettopp det første «Ultima Underworld», «System Shock» og «Thief: The Dark Project».
- Å jobbe på «System Shock» var en av de mest givende tingene jeg har gjort i min karriere, og det er vanskelig å beskrive hvor mye jeg ser frem til å dele med fansen hva SHODAN har gjort siden det forrige spillet.
«Underworld Ascendant» er fortsatt i et tidlig utviklingsstadie etter en suksessfylt Kickstarter-kampanje, mens «System Shock 3» fortsatt er svøpt i mystikkens kappe. Vi vet niks og nada om det - annet enn at det kanskje skal være lagd for virtual reality.