Vurderer søksmål etter sjokkampanje

En britisk holdningskampanje hevder at mye spilling kan føre til for tidlig død. Sony vurderer å gå til rettslige skritt.

10. mars 2009 08:12

Annonsene ble nylig publisert i en rekke medier i England og utbasunerer: «Risiker en tidlig død. La være å gjøre noe» og «Er en prematur død så fristende?».

Ved siden av dette sterke budskapet, ser vi bilder av to små barn med en håndkontroller – og en kake.

Se annonsene her.

Britiske myndigheter retter nå altså tungt skyts mot både spill- og snopvaner på Øyriket for å slå et slag for bedret folkehelse.

MULIG ADVOKATMAT

Change4Life-kampanjen adresserer alvorlige sykdommer som kreft, overvekt og diabetes, og har nå fanget interessen hos Sony etter at annonsene dukket opp.

Gutten som ser ut til å kose seg med et spill i sofakroken, sitter nemlig med en PlayStation-håndkontroll. Garantert ikke den koblingen Sony ser på som salgsfremmende.

Dessuten ble ikke spillselskapet konsultert før man valgte å trekke inn PlayStation-produkter i en så kontroversiell kampanje.

Reklameskaperne i The Gate jobbet på oppdrag for British Heart Foundation, Cancer Research UK og Diabetes UK.

Bransjenettsiden MCV antyder at Sony Computer Entertainment Europe vurderer om de skal gå til rettslige skritt.

- Ingen har noen gang kommet i form av å stå på en bok, mens spill som «Wii Fit» kan sparke igang et treningsopplegg, sier publishing director i Future Publishing, som blant annet gir ut spillbladet Edge, James Binn til MCV.

- Vi er stadig dypt frustrerte over at videospill blir valgt til å presentere et negativt bilde av barn, unge, forbrukere generelt og spillindustrien i Storbritannia, sier Sega Europe-sjef Mike Hayes til MCV.

- TV, radio, kino, å høre på musikk, å bruke PC, videospill og - naturligvis - det å lese krever alle et stort element av passiv deltakelse. Men av alle disse mediene er det videospill som tilbyr det potensielt største nivået av interaksjon og aktivitet, legger Hayes til.



Også bransjeorganisasjonen ELSPA mener kampanjen maler et høyst urettferdig bilde, og føler seg ignorert av de britiske helsemyndighetene.

- Vi ble overrasket over annonsene ettersom de motsa mye av diskusjonene vi har hatt glede av å ha med helsedepartementet. Vi krevde umiddelbart et hastemøte med de ansvarlige for Change4Life, sier ELSPA-sjef Michael Rawlinson.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3