Annonse
Viste første smakebit av PlayStation 5-spilling
Unreal Engine 5 avslørt.

Viste første smakebit av PlayStation 5-spilling

Unreal Engine 5 avslørt.
12:59
17:25
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:25
12:59

(PressFire.no): Spillguru Geoff Keighley har startet et eget lite spillshow han kaller «Summer Game Fest», og i dag var Epic Games på besøk (via nettmøte) for å vise sine nyeste prosjekter.

Der ble neste generasjon av spillmotoren Unreal Engine 5 vist fram for første gang. Det er gått over seks år siden forrige utgave kom ut.

To nye systemer ble spesielt vist fram. En helt ny lysmotor som støtter Dynamic Global Illumination kalt «Lumen» som lar utviklerne sette inn realistisk lys uten å måtte lage noe selv – og «Nanite», som er et nytt geometrisystem.

Sistnevnte er en dynamisk måte å optimalisere 3D-modeller på, hvor utviklerne for eksempel ikke lenger trenger å optimalisere polygon-antall i modeller, men kan importere disse rett inn i Unreal Engine – Epic sier utviklere kan importere modeller som er lagd for filmer direkte inn i spillene uten noen optimalisering.

For å vise fram hva motoren kunne gjøre, fikk vi se første smakebit av PlayStation 5-spilling i en tech-demo.

I demoen ble for eksempel én milliard polygoner automatisk most ned til rundt 20 millioner per bilde.

En statue i demoen som var importert direkte fra ZBrush hadde over 33 millioner polygoner, uten bakte normal maps – i et rom var nesten 500 slike satt opp. Scenen hadde til sammen 16 milliarder polygoner.

På slutten av demoen ser vi vår heltinne fly gjennom et område som Epic sier inneholder «hundrevis» av milliarder av polygoner, noe som kan strømmes inn svært raskt takket være den ekstremt raske lastingen fra SSD-disken i PlayStation 5.

- Den er bedre enn selv «high end» på pc, kunne Epic-sjef Tim Sweeney si.

- Tiden med lasteskjermer er over. Dagene hvor pop-in og geometri som popper opp er over.

Unreal Engine skal være tilgjengelig i en preview-utgave tidlig neste år. Epic sier samtidig at de fra og med i dag fjerner prisen på Unreal Engine helt for prosjekter – hvor lisensen bare må betales etter et spill har tjent én million dollar. Mer informasjon finnes her.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Unreal Engine 5 avslørt.
Viste første smakebit av PlayStation 5-spilling
Erik Fossum

(PressFire.no): Spillguru Geoff Keighley har startet et eget lite spillshow han kaller «Summer Game Fest», og i dag var Epic Games på besøk (via nettmøte) for å vise sine nyeste prosjekter.

Der ble neste generasjon av spillmotoren Unreal Engine 5 vist fram for første gang. Det er gått over seks år siden forrige utgave kom ut.

To nye systemer ble spesielt vist fram. En helt ny lysmotor som støtter Dynamic Global Illumination kalt «Lumen» som lar utviklerne sette inn realistisk lys uten å måtte lage noe selv – og «Nanite», som er et nytt geometrisystem.

Sistnevnte er en dynamisk måte å optimalisere 3D-modeller på, hvor utviklerne for eksempel ikke lenger trenger å optimalisere polygon-antall i modeller, men kan importere disse rett inn i Unreal Engine – Epic sier utviklere kan importere modeller som er lagd for filmer direkte inn i spillene uten noen optimalisering.

For å vise fram hva motoren kunne gjøre, fikk vi se første smakebit av PlayStation 5-spilling i en tech-demo.

I demoen ble for eksempel én milliard polygoner automatisk most ned til rundt 20 millioner per bilde.

En statue i demoen som var importert direkte fra ZBrush hadde over 33 millioner polygoner, uten bakte normal maps – i et rom var nesten 500 slike satt opp. Scenen hadde til sammen 16 milliarder polygoner.

På slutten av demoen ser vi vår heltinne fly gjennom et område som Epic sier inneholder «hundrevis» av milliarder av polygoner, noe som kan strømmes inn svært raskt takket være den ekstremt raske lastingen fra SSD-disken i PlayStation 5.

- Den er bedre enn selv «high end» på pc, kunne Epic-sjef Tim Sweeney si.

- Tiden med lasteskjermer er over. Dagene hvor pop-in og geometri som popper opp er over.

Unreal Engine skal være tilgjengelig i en preview-utgave tidlig neste år. Epic sier samtidig at de fra og med i dag fjerner prisen på Unreal Engine helt for prosjekter – hvor lisensen bare må betales etter et spill har tjent én million dollar. Mer informasjon finnes her.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Viste første smakebit av PlayStation 5-spilling

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum