(PressFire.no): Etter at Ubisoft i 2008 overraskende valgte å friste med en liten trailer fra «Beyond Good & Evil 2», har det vært svært sporadisk med informasjon om dette spillet.
I mellomtiden har skaperen Michel Ancel hatt hendene fulle med kritikerroste «Rayman Origins» og «Rayman Legends».
Nå skal imidlertid tiden være fristilt til å jobbe med den etterlengtede oppfølgeren til kultspillet fra 2003. I magasinet Edge snakker Ancel nå om noen av målsetningene til spillet.
Med sitt neste spill vil han takle et livslangt ønske om å skape øyeblikk som blir værende med spilleren for alltid:
– Jeg mener det finnes noen veldig minneverdige øyeblikk i spill, og i det jeg jobber med prøver vi å lage minneverdige øyeblikk med sterke konsekvenser. Det handler ikke om ett øyeblikk, men hele reisen spilleren ledes gjennom i verdenen, forteller Michel Ancel til Edge.
– I «Beyond Good & Evil» prøvde vi å lede spilleren gjennom en reise hvor man oppdager ting, og jeg tror at dette er noe man trenger. Det er som en god historie, eller en god bok, eller en god film: hele boka skal bringe deg til dette spesielle øyeblikket. Det er ment til å få deg til å føle noe sterkt, selv om det er kort.
– Dette er noe vi ikke har oppnådd i spillindustrien ennå. Jeg har en idé om å skape denne tingen, men for å være helt ærlig er det noe vi må jobbe med.
Videre påpeker han at de ville lage noe annerledes med «Beyond Good & Evil».
– Jeg tror det er et spill folk fremdeles oppdager, og kanskje det fremdeles er plass til denne typen spill. Vi venter alle på spill som «The Last Guardian», tross alt.
Han mener nå at tiden er inne å bevege seg litt bort fra grafikken.
– Vi vet hvordan vi skal lage spill, men vi må jobbe med hvordan vi skal lage dem mer spennende og mystiske på samme tid, mener Ancel.
Verken Ubisoft eller Michel Ancel har avslørt noe lanseringsvindu for den etterlengtede oppfølgeren til «Beyond Good & Evil», men de har snakket om at spillet ble flyttet til den nye generasjons maskiner for å gi enda mer rom for visjonen.
Spillet var opprinnelig ment som en trilogi, men dårlig salg satte en stopper for umiddelbare oppfølgere. Likevel ble det første spillet en uoppdaget juvel, og har i ettertid blitt oppjustert med HD-oppløsning til PS3 og Xbox 360.