EA-sjefen John Riccitiello gleder seg til jul. Ikke bare fordi han håper å få nye sokker etter at julenissen har vært på besøk, men han ser åpenbart frem til skytespillkrigen mot «Call of Duty» denne senhøsten.
«Battlefield 3» kommer ut i november, og «selv om spillene har lignende design, så har vi det beste produktet», fortalte John Riccitiello da han nylig holdt en tale under Ad Age Digital Conference i New York.
Han anslår at både EA og Activision, som gir ut «Call of Duty»-spillene, vil bruke $ 100 millioner hver i markedsføringen av disse to gigantene. Minst. Og nettopp disse to spillene vil garantert krangle om topplasseringene på bestselgerlister før julefreden senker seg. Det er store beløp som slenges i lufta, men likevel penger som Activsion i fjor demonstrerte at det fint går an å tjene inn igjen temmelig raskt. Noe også Riccitiello berørte i sin tale.
- I november lanserer vi «Battlefield 3». Spillet skal konkurrere mot det neste «Call of Duty», som akkurat nå er eneren i bransjen – et spill som i fjor sopte inn $ 400 millioner i inntekter bare på første salgsdag.
- Vårt spill er laget for å ta rotta på det spillet. Hvis du er på jakt etter en kamp mellom giganter – type Red Sox vs Yankees, Microsoft mot Google: Det hele starter rundt juletider, da blir det hele avgjort, sa Riccitiello under sin tale.
Karl-Magnus Troedsson, General Manager i svenske DICE, langet ut mot «Call of Duty»-skaperne i et intervju med Official PlayStation Magazine i forrige måned. Han mener folka bak det mest solgte og innbringende skytespillet på markedet holder på å bli late, og han etterlyste innovasjon.
- Våre konkurrenter holder på å bli late. De bruker den samme spillmotoren, den samme oppskriften for å lage et spill. På et tidspunkt må man ta et sprang. Jeg har ikke sett disse ta et slikt sprang på en lang stund.
- Vi gjør det nå, så de bør se opp. Vi kommer for å ta dem, sier Troedsson til Official PlayStation Magazine (via CVG).
«Battlefield 3» ble vist frem for journalister første gang i forbindelse med Game Developers Conference for en drøy måned siden. PressFire møtte DICE-sjef Karl-Magnus Troedsson og produsent Patrick Bach rett etter presentasjonen. Sistnevnte fortalte at filosofien som ligger i DICE-grunnmuren handler om å ha beina godt plantet på jorda - og ikke nødvendigvis tørste etter å komme seg på flyet til L.A. for å tjene raske penger.
- Det er ikke noe «jeg» i DICE, vi snakker hele tiden om «oss». Det gjelder også for hvordan vi ser på «Battlefield»-serien som en skandinavisk greie, som noe som er født ut av en sosialistisk tankegang, sier Bach, og utdyper:
- Mange tror kanskje at målet for spillutviklere er å komme seg til «Hollywood», men det er ikke alltid det er det beste. Vi har gjort suksess på den svenske måten, der alle kan delta med det de er best på, uansett hvor i firmaet de måtte befinne seg. I USA har de en mye mer hierarkisk tilnærming til spillutvikling, der de beste ideene kanskje ikke blir hørt, fortalte Patrick Bach til PressFire.
Activision har foreløpig ikke annonsert et nytt «Call of Duty», men denne bestselgerserien kommer definitivt også snart på banen - også for å delta i ordkrigen mot DICE og EA, tipper vi. Tradisjonelt har det kommet et nytt «Call of Duty» i butikkene hver høst. I fjor knuste «Black Ops» alle tidligere salgsrekorder og ble tidenes mest innbringende underholdningsprodukt.
«Battlefield 3» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i november.