Vi har testet «World Of Warcraft: Cataclysm»

Reglene skrives om etter at naturkreftene har vist muskler. Her er våre inntrykk fra den tredje WoW-utvidelsen.

31. juli 2010 16:59

Ordet Cataclysm oversettes til flom, oversvømmelse; syndeflod, verdens undergang; kort fortalt stor naturkatastrofe. Smak litt på de ordene, for det er snart duket for den tredje utvidelsen til «World of Warcraft» og tittelen på utvidelsen forklarer faktisk en del av som er i vente. Men er nok mest tilsiktet hva som skal skje med geografien i spillet, selv om endringene i klasser og skills også er store.

Jeg har i skrivende stund fått min hunter opp til level 82, og fått erfare en del av det nye som kommer i utvidelsen, samt prøvd de to nye rasene som kommer.

«NYE» TRYNER

I Cataclysm dukker det også opp to nye raser: Alliance får Worgen - en rase med tendenser til identitetskrise, mens Horde får Goblin - en kortvokst rase full av selvtillit og råtne holdninger.

Dette er allikevel ikke ukjente raser i «World of Warcraft»-sammenheng, men nå kan du altså spille dem, og det virker som Blizzard virkelig har kost seg når de lagde historien bak disse rasene.

Oppdragene knyttet til dem er gjennomført vittige og bare tanken på disse får meg til å  trekke på smilebåndet. Det er lenge siden jeg startet en helt ny rollefigur i «World of Warcraft», men jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde det like morsomt som dette, den gangen jeg startet mine første figurer.

Jeg har ikke lyst til å røpe for mye av innholdet og lar derfor resten ligge, men det er utvilsomt gode ting i vente.

NYTT FOR DIN GAMLE FIGUR

Når jeg logget inn med min level 80 Alliance hunter, fikk jeg servert den første store endringen - talenttreet på figuren er helt annerledes og antall talentpoint er redusert til 31 poeng per tre, og du må nå også ha lagt 31 poeng på ett tre for å starte på neste.

I tillegg får du ikke lenger et nytt talentpoint for hver level mellom 10 og 80. Ved level 80 vil du få ett nytt point for hver level, og til slutt havne på 41 talentpoints ved level 85.

Her ligger litt av det som kommer til å bli utfordringen fremover - du kan ikke lenger strø rundt seg med poeng som du vil. Dette var uvant i starten siden jeg er et vanedyr og har en rekkefølge på det jeg gjør, men jeg fikk allikevel satt opp et oppsett som fungerer greit.

Det blir spennende å se hvordan det utarter seg på level 85, og hvem som finner det beste oppsettet.

GEOGRAFISKE ENDRINGER

I Cataclysm kommer også muligheten for å fly i Eastern Kingdom og Kalimdor, og det var mildt sagt fortryllende å sette seg på drageryggen og fly over Stormwind. Oppe i luften får du også et større overblikk over hva slags endringer katastrofen har gjort med landskapet.

Jeg fløy litt rundt for å se endringene i det velkjente Eastern Kingdoms og her er det mye interessant som har skjedd: Enkelte soner, som for eksempel Stranglethorn Vale, er nesten helt ugjenkjennelig, mens andre steder bærer andre type spor på at det har inntruffet en katastrofe.

Etter en drøy time i lufta fløy jeg tilbake til Stormwind for å komme meg videre i spillet. Vel plassert på en mercenary-båt var jeg på vei til det nye undervannsområdet Vashj'ir. Jeg har aldri vært noen stor fan av undervannsoppdragene tidligere i spillet, så jeg var litt skeptisk til hvordan dette skulle bli. Men igjen; utvidelsespakken bærer preg av å være overskuddsprosjekt, for Blizzard har tydeligvis vært inspirert når de lagde historien i utvidelsen.

MYE Å UTFORSKE

Den innledende skepsisen min gikk raskt over til entusiasme, og jeg nøt virkelig den nye verdenen. De har fått med aspekter som får deg til å føle at du er på et helt annet sted. Den første halvtimen gikk faktisk med til å bare utforske området, og å se på dyrelivet.

Du venner seg fort til hvordan du navigerer rundt uten å nødvendigvis tenke på at du er under vann. Det eneste som kanskje var litt vrient var å venne seg til er at du nå kan bli angrepet fra alle vinkler, og derfor litt for lett å surre seg bort i fiender fra alle kanter.

Men du lærer fort, spesielt om du møter hvalhaien som flyter stille rundt som et digert slagskip og dasker deg helseløs før du skjønner hva som skjedde. Fell Reaveren i Hellfire Peninsula er barnemat i sammenligning.


Alt i alt tror jeg denne utvidelsen kommer akkurat når den skal. Det er såpass store endringer i spillets økosystem at de fleste vil få noe å henge fingrene i. Det blir nye oppsett på alle klasser, spillere må justere seg etter de nye reglene, og hungeren til nye og mye bedre items og raid instances kommer til å fenge selv den mest utslitte raideren.

I tillegg til dette har menybokser og vinduer blitt forandret, og det til det bedre. Det er blitt enklere for spilleren å navigere seg frem blant de mange alternativene.

Nå kommer sommerferien for min del. Jeg skal legge fra meg «World of Warcraft» for å reise på vidda med telt på ryggen og fiskestanga i hånda. Jeg skal ikke tenke på hvordan vi skal få has på bossen i den dungeonen vi slet med i går, eller hva slags rekkefølge på skills jeg må bruke for at dyret mitt skal klare å holde fiender borte fra meg. Eller kanskje er det nettopp det som kommer til å surre i tankene mine når jeg venter på at fisken biter? Dette var nemlig veldig moro!

NB! «World of Warcraft: Cataclysm» har foreløpig ikke fått noen slippdato.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3