Etter den første titten vi fikk av spillet under vinterens Gullstikka-utdeling, ble de fleste positivt overrasket da GRIN-produsenten spilte og fortalte. Noe av det han understreket i løpet av den halvtimes lange presentasjonen var at de hadde brukt mye energi på å gjøre kontrollene enklest mulig.
Les også: Intervju med «Bionic Commando»-produsenten.
Les også: «Bionic Commando»-demo ute nå!
Dan Thronström fortalte også om en testgruppe bestående av tilfeldig valgte mennesker som i løpet av ti minutter uproblematisk slyngte seg rundt i ett av flerspillerbrettene i «Bionic Commando».
Betyr det «oppdrag utført» i forhold til vanskelighetsgraden ved å gripe tak i objekter, slynge seg flere meter over bakkenivå – og samtidig plukke ned motstanderne med avanserte våpen?
Brettet som kun kan lastes ned på Xbox 360, i hvert fall i første omgang, heter Vertigo og er ett av de 16 flerspillerkartene som er inkludert i spillet når det havner i butikkhyllene i slutten av mai.
Les også: Flere nyheter på Xbox Live.
Det er en bane med flere høye bygninger, utkikkstårn (hei, sniper!) og ymse stålkonstruksjoner kledd rundt.
Med andre ord perfekt for å endelig få testet hvordan den bioniske armen fungerer i møte med sju andre.
Demoen består av en Deatmatch på fem minutter, og som sagt åtte spillere kan være med på leken.
Se også: Skjermbilder fra «Bionic Commando».
Det er slettes ikke dumt å ta en avstikker inn i Options-menyen aller først, for se nærmere på kontrolloppsettet. I multiplayer får du nemlig ikke den samme opplæringen som GRIN har inkludert i enspillerdelen av «Bionic Commando». I den utstyres du uten den bioniske armen i begynnelsen og møter en sympatisk lærekurve før nyhetene blir kastet mot deg senere i spillet.
Bare ett trykk fra menyen senere og moroa kan starte. I Deathmatch kastes du ut til ulvene umiddelbart. Det er sju stykker av dem, og de er væpnet til tennene.
Her er en nærmere titt på de viktigste kontrollene i spillet:
• RB-knappen lar deg velge våpen rast. Trykk RB etterfulgt av å velge med høyre analogstikke og du finner det våpenet du begjærer. Enkelt og greit.
• D-paden er for raske bevegelser, at kameraet snur seg kjapt rundt i den retningen du ønsker. Praktisk i nærkamp, for flere ganger opplever du motstandere som beveger seg rundt deg mens de prikker inn skudd.
• Eget siktesystem for kroken (LT-knappen), som sammen med venstre analogstikke lar deg justere fart og retning mens du svever mange meter over bakken.
• Dette i kombinasjon med å sikte og skyte (standard RT+høyre analog) krever litt trening, men når det sitter har du en «Quake»-flerspillervariant som byr på plenty av egenart og originalitet til et etter hvert så (opp)brukt formular.
Kraftige og varierte våpen ligger rundt i brettet. Granatkastere, automatvåpen, sniperrifler og mer.
Alt du forventer å finne, egentlig.
Du har imidlertid ikke ubegrenset med ammo, så bruk de kraftigste våpnene du finner med måte. Du finner også helsepakker og bedre rustninger, og det er et temmelig raust utvalg av dette også.
Etter bare få minutter sitter bruken av «slyngesystemet» bra. Du vil frenetisk lete etter et blått kors som indikerer at du har funnet et nytt punkt, og da kan du slynge deg videre. Det går fint an å unngå bakkekontakt, og rett og slett bare leke Tarzan mens du plaffer løs.
Det beste med testen av Vertigo, og noe som gjør «Bionic Commando» i stand til å bli en ny onlinefavoritt, er hvordan du kan finpusse teknikk og strategi.
Bruker du for eksempel wiren kun til å komme deg opp til det høyeste punktet raskt, hente sniperriflen og så plukke de andre som løper rundt mange meter under deg? Eller er du mer typen som freser rundt bygninger og heller velger å plukke de som svever under deg med et kraftig automatvåpen?
Kanskje du heller perfeksjonerer bruken av gripearmen og utfører riktig så frekke angrep på bakken, der du tar tak i motstanderne og utfører halsbrekkende angrep på den måten – eller byr på overraskelser fra lufta gjennom en såkalt «Death from Above»?
På samme måte som du kan angripe, kan du også forsvare deg ved å finne objekter i landskapet som du bruker for å slenge deg mange meter frem i terrenget, og dermed gjør det vanskelig for andre å finjustere siktet og knerte deg ned.
Musikken i «Bionic Commando» er en orkestral omskriving fra det klassiske temaet i 80-tallsarkadespillet. Du kjenner igjen temaer og partier, men stort sett minner dette mer om soundtracket til store blockbusterfilmer. Menyene er superlekre og grafikken ser OK ut. Det blir spennende å se hvordan alt dette er i fullversjonen av spillet, og i enspillerdelen.
Vi ble overbevist og føler at «Bionic Commando» holder ord, at vanskelighetsgraden ikke er umenneskelig høy, og at dette spillet fortjener en sjanse. Til tross for å ha levd i skyggen av mer profilerte titler i månedsvis er det med større forventninger enn før at vi sjekker posten vår i dagene fremover. For dette vil vi spille mer. Mye mer!
«Bionic Commando» slippes til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 den 29. mai.
Sjekk video fra flerspilleren her: