Vi testet «Battlefield: Bad Company 2»

DICE sparer ikke på kruttet.

1. desember 2009 07:00

Jeg møtte på en fiendtlig tanks ti sekunder inn i min første kamp. Jeg så på meg selv som et taktisk geni når jeg usett løp bak nærmeste husvegg.

To sekunder senere pulveriserte tanksen veggen jeg til da trodde var det perfekte skjulestedet, og tvang meg plutselig til å revurdere strategi…

FUNDAMENTET STÅR FREMDELES

Det er dette jeg liker med «Battlefield: Bad Company 2» - uansett hvor trygg du måtte føle deg er du bare noen eksplosiver unna en sikker død.

Her blir vegger og konstruksjoner av ulikt materiale revet ned hyppig, siden tre av fire klasser er utstyrt med eksplosiver fra starten av.

Men du klarer aldri å totalødelegge bygninger slik at de faller i grus.

Det vil alltid være noen uknuslige vegger og bærebjelker som holder tak og gulv på plass. Jeg syns det hadde vært stas hvis DICE hadde tatt ødeleggelsen til det nivået hvor alt over bakkenivå er ødeleggbart.

Da kunne du for eksempel ha veltet bygninger over fiendtlige kjøretøy og samtidig skape hindringer for fienden. Men fullversjonen av «Battlefield: Bad Company 2» kommer ut allerede i mars, så min bønn blir neppe hørt.

Banen vi får spille i PS3-betaen heter Arica Harbor og er geografisk lokalisert til Chile.

Selve banen er som forventet ganske stor, og har en god blanding mellom steinete hauger og trange gater.

Det er samtidig lyssterkt, med en kritthvit strand og en støvfylt himmel. Arica Harbor er en lang og tynn bane, hvor soldatene møtes på midten og sloss for hver meter og hvert hus. Mange av bygningene er identisk, men en hver likhet forsvinner når bygningene treffes av de nevnte eksplosivene.  

FIRE SOLDATKLASSER

Modusen som er med i betaen heter Rush og er ingen nykommer for erfarne Battlefield-spillere.

Du får oppgaven med å plante bomber på spesifikke steder opplyst på radaren.

Klarer du det får du to nye steder å plante bomber på. Dette gjentas helt du har sprengt alle målene.

Det andre laget har oppgaven med å forsvare disse utsatte stedene, og holde ut slik at de kan drepe så mange angripere som mulig og dermed muligens vinne kampen. Det er mulig angriperne har det lettere enn forsvarerne, i hvert fall virker det slik i betaen siden det var disse som oftest vant kampene. Men det er noe jeg forventer DICE vil balansere dette til fullversjonen.

Det er fire forskjellige typer soldatklasser du kan velge blant. Assault er den klassiske frontkjemperen med tung rifle, granatkaster og ammunisjonssekker. Engineer løper rundt med lyddempete rifler og har evnen til å reparere kjøretøy.

Sanitetsklassen benytter seg av lette maskingevær samt et par hjertestartere som gir nytt liv i døde kropper. Den siste og mest stillestående er skarpskyttergruppa. De er ikledd en syntetisk busk og benytter seg av et skarpskyttergevær, og er dermed gode til å oppdage fiender på lang avstand.

De forskjellige klassene utfyller hverandre slik at veien til seier er vanskeligere hvis laget ditt består bare av sanitet eller skarpskyttere, for eksempel. Hvis laget ditt er en god blanding mellom alle klassene, og dere vet styrkene og svakhetene i laget, har dere større sjanse for å vinne.

SAMLEMANI

Slik som mange andre flerspiller spill får du poeng når du gjør noe som er i tråd med oppdraget ditt – som å skyte fienden, plante bomber og ikke minst vinne runden.

Disse poengene blir brukt for å låse opp flere våpen og nyttige duppeditter, som bedre sikte og kraftigere skudd. Poengene du får blir plassert i den soldatklassen du brukte da du fikk poengene.

Så hvis du for eksempel drepte 20 personer som skarpskytter, så vil de poengene være med å gi deg nye og bedre våpen. Dette er ikke noe nytt for spillverdenen og vi vet denne typen for belønning vil skape ubalanse mellom de som spiller mye og andre som spiller lite. De mest drevne i «Bad Company 2» vil få veldig gode våpen, mens de som spiller veldig lite må nøye seg med det svakere standardvåpenet.

Selve skytedelen syns jeg er helt grei, den er bare litt sen i avtrekkeren. Jeg syns det tar litt lang tid å skifte stilling fra hofte- til skuldersikting. Hastigheten du beveger deg i er også litt i det tregeste laget, og selv om du kan spurte evig så tar det tid før du kommer på slagmarken igjen.

Du kunne jo selvsagt sitte på med en bil, men med mindre du styrer bilen selv så er sjansen større for at du blir påkjørt av en alliert enn at du får skyss.  

DICE har etter min menig alltid levert gode kjøretøy i spillene sine som ikke bare er lette å treffe fiender med, men de er også lette å kjøre og håndtere. I «Battlefield: Bad Company 2» er det fullt mulig sprenge en imøtekommende bil med et kanonskudd, slik at bilen flyr og lander på noen stakkars sjeler bak en mur.

Jeg vet dette, fordi jeg kjørte denne bilen...

Jeg koste med «Battlefield: Bad Company 2», det er klassisk Battlefield-moro med store eksplosjoner.

Skyte- og bevegelsesdelen kunne vært kjappere, det føles til tider som du løper med lim under skoene. Jeg er i tillegg litt skuffet over at jeg ikke kan ødelegge hele bygninger, men det er fremdeles mye å destruere – og det er like tilfredsstillende å se røykskyene åpenbare seg etter at du har demontert en stor murbygning.

Jeg er nysgjerrig på hvordan på hvordan sluttresultatet blir, for denne PS3-betaen har med ett gjort spillet mer interessant for meg.

Så lenge DICE leverer en like intens og kjekk kampanjedel som flerspillerdel, så trur jeg «Battlefield: Bad Company 2» fint kan leve sammen med «Call of Duty: Modern Warfare 2».

NB! «Battlefield: Bad Company 2» slippes etter planen i mars neste år, og kommer ut til PlayStation 3, Xbox 360 og PC.

Video fra PS3-multiplayerdemoen:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3