Vi har testet «Back 4 Blood»

«Left 4 Dead» i «ny» drakt.

(PressFire.no): Det er noe paradoksalt med at Valve bare brukte et år på å en oppfølger til «Left 4 Dead» (2008), fordi de sa seg åpenbart også ferdig med serien der.

Det ikke alle vet er at det var opprinnelig Turtle Rock Studios som sto bak det første spillet – og som i ettertid stod bak fiaskoen «Evolve». Nå går de tilbake til røttene og kommer i essens med en «Left 4 Dead»-oppfølger under tittelen «Back 4 Blood».

Betatestingen lanseres i disse dager, men vi har fått en tidlig sniktitt før dørene åpnes til dem med kode.

Og la det ikke herske noen som helst tvil – dette er «Left 4 Dead» - i alle fall slik du husker det.

«Left 4 Blood»

Det er nok ikke til å stikke under en stol at «Left 4 Dead 2» har eldes mer enn du kanskje tror, mens «Back 4 Blood» til en viss grad gjør noe med akkurat det.

Vår tidlige betatest hadde litt startvansker: Etter å ha kåla en del med å komme i gang med alle fire spillerne (dette er jo selvfølgelig også et firespiller-spill) måtte vi bare gi opp og ofre fjerdemann – vi fikk bare ikke til fire spillere. Det viste seg at det var store tekniske problemer rundt denne testen.

Vi tre musketerer fikk nå i det minste med en datastyrt figur som viste seg å ikke være et stort hopp innen kunstig intelligens, men pyttsan.

Premisset viser seg i utgangspunktet å være identisk med opphavet – fire personer med forskjellig utstyr og egenskaper prøver å samarbeide seg gjennom horder med zombier frem til neste trygge havn (såkalte safe houses).

Der dette spillet utvider konseptet fra originalen er i «økonomien» - hvordan man finner utstyr på veien og kan kjøpe seg utstyr mellom slaga, og hvordan persongalleriet oppfører seg. Man blir således sterkere og bedre utstyrt i takt med at utfordringen øker.

Hver av de forskjellige figurene du kan velge mellom har forskjellige styrker. En hadde for eksempel mer ammo og startet med en pistol, mens en annen kunne gi mer helse til de andre. Mellom hver bane vil man også kunne velge noen kort som gir hver rolle fordeler – som kan være alt fra mer ammunisjon, bedre håndvåpen eller kjappere lading.

Trangt om plassen

Selve spillingen er svært velkjent. Her det i grunn å bare plaffe ned det aller meste som kommer mot deg, med tilhørende kreativitet som spillet enten har tilrettelagt for eller du måtte klare å finne på selv.

Noen ganger kan det imidlertid være en idé å rusle stille forbi en flokk med fugler – i fare for å vekke hele zombieflokken rundt hjørnet. Spillet kaster som vanlig større varianter på deg etter hvert, og disker til og med opp med gigantiske bosser.

Andre ganger kan det være smart å dra med seg en propantank eller en bensinkanne og sette denne strategisk i en døråpning før du med vilje lager bråk som tilkaller en menge fiender – som så får smake eksplosjon og brennende kaos.

Å meie ned zombier går egentlig aldri av moten, men man kan kanskje lure på om det ikke hadde hatt godt av moderne fysikk eller ødeleggbare miljøer? Eller ha med litt større lekeplass?

Korridorene blir fort trange når fire personer skal skyte gjennom den samme døra – spesielt hvis har huket av at man kan skade kompisene. Skulle du derimot miste en av de på laget vil du ganske snart finne de fanget av zombiene litt lenger fram i løypa.

Våpenene du kan velge mellom når du starter en runde er tilfeldige, men underveis i spillingen er det mulig å sanke penger som kan brukes til å kjøpe våpen, utstyr til disse (som sikter, stabilisatorer og lyddempere), helse og annet snacks i safe house-ene.

Skulle du derimot greie å komme deg langt i hver «historie» (som består av flere baner) vil du sanke en spesiell valuta som kan brukes i spillets «lobby» (et stort treningsområde som fungerer som en slags hovedmeny) til å kjøpe flere kort som går inn i samlingen du kan trekke fra før hver runde. Man kan også spille mot andre spillere, men dette har vi ikke fått testet enda.

Som nevnt: Dette er virkelig hakket mer raffinert enn «Left 4 Dead», og likte du det spillet er det veldig sannsynlig for at du kommer til å like dette. Skytingen føles bedre, det skjer mye mer på én gang, og spillet er geniunt morsomt, om enn mer en bitteliten evolusjon enn en revolusjon innenfor sjangeren.

«Back 4 Blood» slippes 12. oktober, men går inn i en betatest de neste dagene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3