I går skrev vi om det australske selskapet som mener de er i ferd med å revolusjonere måten å lage 3D-grafikk på. Ved såkalt punktskygrafikk hevder de å kunne skape 100 000 ganger mer detaljert grafikk enn dagens polygonbaserte systemer.
De fleste er likevel skeptiske til at dette blir en realitet, blant annet har Markus Persson («MineCraft») gått så langt som å kalle det svindel.
Heller ikke mannen bak den prisvinnende grafikkteknologien i «Uncharted»-serien, norske Pål Kristian Engstad, er overbevist om at dette er fremtiden:
- Som de aller fleste i spillbransjen tror jeg at dette mest sannsynligvis er «vaporware». For meg ser det ikke så veldig imponerende ut, for jeg har fremdeles ikke sett dynamisk lyssetting og dynamiske objekter.
- Spørsmålet blir da selvfølgelig: «hvorfor ikke?», skriver Engstad i en e-post til PressFire.
Videre spør han seg hvorfor de ikke animerer trær, gress og vegetasjon – om bare litt, for å vise at det er mulig.
- Det samme gjelder lyssettingen. Legg merke til at de har veldig diffust lys. Man kan ikke se noen skarpe skygger, og fra videoen virker det som om alt er statisk, skriver Engstad og påpeker at statiske miljøer er helt ubrukelig i et spill.
- Til og med vannet er stille. Jeg lurer på hva som skjer om man vil ha bølger.
Hvis man ser på videoen nederst i denne saken, er det riktig som Engstad sier: ingenting i miljøene har noe form for dynamikk. Alt er stillestående.
- Med andre ord er vi slett ikke overbevist. Mange av oss har eksperimenter med alternative modeller, inkludert voskler (voxels), så dette er ikke nytt for oss. Det er bare det at disse modellene til nå har vist seg å ha problemer med dynamisk lyssetting og animasjon, skriver han.
- For min del har jeg mer tro på punkt/disk-modeller, og da særlig som modell for lyssettingen.
Til slutt setter Engstad likevel døra litt på gløtt:
- Vi får se – det kan jo hende at de finner på noe lurt.
Det australske selskapet som har lagd denne skrytevideoen, har selv sagt at de nå vil forsvinne fra media for å ferdigstille systemet. Det gjenstår å se om de klarer å holde det de lover.
På Kristian Engstad jobber som sjefsprogrammerer for Naughty Dog, og har blant annet stått bak grafikkmotoren i både «Jak & Daxter»- og «Uncharted»-serien.