Annonse
Utsetter gratis «Cyberpunk»-DLC for å fikse spillet
CD Projekt-grunnlegger forklarer hvor ting gikk galt i åpen video.

Utsetter gratis «Cyberpunk»-DLC for å fikse spillet

CD Projekt-grunnlegger forklarer hvor ting gikk galt i åpen video.
13:46
2:16
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
2:16
13:46
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): Det er i en video postet i sosiale medier at CD Projekt-grunnlegger Marcin Iwinski forteller om hvorfor lanseringen av det etterlengtede «Cyberpunk» gikk så dårlig.

Spillet har fått hard medfart etter at konsollversjonene både kjører og ser svært dårlig ut, i tillegg til store mengder med bugs, feil og mangler.

- Selv om PC-versjonen fikk godt skussmål, holdt ikke konsollversjonen av «Cyberpunk» kvaliteten og standarden som vi ønsker å ha, sier Iwinski.

Iwinski ber om at selve utviklerne skjermes fra kritikken til spillet, og at det er han selv og styret som har tatt avgjørelsene som har ført til produktets tilstand.

- Det var vi som bestemte at vi skulle gi ut spillet, men tro meg på at vi aldri mente at noe som dette skulle skje.

Han sier videre at den tekniske utfordringen med å lage spillet har vært stor, og at de gjorde det vanskeligere for seg selv ved å ikke først skulle få spillet til å se bra ut på PC, for så å skulle greie å skalere det ned til konsoller – spesielt de eldre PS4- og Xbox One-konsollene – etterpå.

- Det virket ikke så vanskelig til å begynne med. Vi visste det var et gap i maskinkraft, men til syvende og sist har tiden vist at vi undervurderte oppgaven.

Hovedproblemet har vært hvordan spillmotoren strømmer inn data, forklarer Iwinski. Harddisk-båndbredden til de gamle konsollene har ikke vært bra nok, men i oppløpet til lanseringen viste testene at ytelsen til spillet hadde blitt forbedret kraftig hver eneste dag.

- Vi trodde virkelig at vi kunne levere med en siste «dag 0»-oppdatering, sier Iwinski.

Fremdriftsplan for spillet.

Han forklarer også hvordan de løste utsendingen av spillet til spillanmeldere verden over. Dette er også noe som har fått kraftig kritikk, der anmeldere som ønsket spillet på konsoll ikke fikk det i det hele tatt.

Les også: Ingen fikk teste PS4- og Xbox One-versjonene før lansering.

Iwinski sier at de sendte ut PC-versjonen til anmeldere i starten av desember, men at de ventet med konsollversjonen fordi de siste oppdateringene ikke var på plass – derfor ble ikke disse utsendt før 8. desember, altså uten nok tid til å anmeldes før lansering.

Han avslutter videoen ved å legge fram en framdriftsplan for spillet. Tre mindre oppdateringer skal allerede være ute som hjelper noe på konsollversjonen, mens det skal komme to til i løpet av kort tid – den første om rundt ti dager.

Det skulle komme gratis innhold til spillet, men det er nå skøvet noe tilbake for å reparere spillet først, og en oppgradering til nestegenerasjons konsoller en gang i siste halvår dette året.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
CD Projekt-grunnlegger forklarer hvor ting gikk galt i åpen video.
Utsetter gratis «Cyberpunk»-DLC for å fikse spillet
Erik Fossum

(PressFire.no): Det er i en video postet i sosiale medier at CD Projekt-grunnlegger Marcin Iwinski forteller om hvorfor lanseringen av det etterlengtede «Cyberpunk» gikk så dårlig.

Spillet har fått hard medfart etter at konsollversjonene både kjører og ser svært dårlig ut, i tillegg til store mengder med bugs, feil og mangler.

- Selv om PC-versjonen fikk godt skussmål, holdt ikke konsollversjonen av «Cyberpunk» kvaliteten og standarden som vi ønsker å ha, sier Iwinski.

Iwinski ber om at selve utviklerne skjermes fra kritikken til spillet, og at det er han selv og styret som har tatt avgjørelsene som har ført til produktets tilstand.

- Det var vi som bestemte at vi skulle gi ut spillet, men tro meg på at vi aldri mente at noe som dette skulle skje.

Han sier videre at den tekniske utfordringen med å lage spillet har vært stor, og at de gjorde det vanskeligere for seg selv ved å ikke først skulle få spillet til å se bra ut på PC, for så å skulle greie å skalere det ned til konsoller – spesielt de eldre PS4- og Xbox One-konsollene – etterpå.

- Det virket ikke så vanskelig til å begynne med. Vi visste det var et gap i maskinkraft, men til syvende og sist har tiden vist at vi undervurderte oppgaven.

Hovedproblemet har vært hvordan spillmotoren strømmer inn data, forklarer Iwinski. Harddisk-båndbredden til de gamle konsollene har ikke vært bra nok, men i oppløpet til lanseringen viste testene at ytelsen til spillet hadde blitt forbedret kraftig hver eneste dag.

- Vi trodde virkelig at vi kunne levere med en siste «dag 0»-oppdatering, sier Iwinski.

Fremdriftsplan for spillet.

Han forklarer også hvordan de løste utsendingen av spillet til spillanmeldere verden over. Dette er også noe som har fått kraftig kritikk, der anmeldere som ønsket spillet på konsoll ikke fikk det i det hele tatt.

Les også: Ingen fikk teste PS4- og Xbox One-versjonene før lansering.

Iwinski sier at de sendte ut PC-versjonen til anmeldere i starten av desember, men at de ventet med konsollversjonen fordi de siste oppdateringene ikke var på plass – derfor ble ikke disse utsendt før 8. desember, altså uten nok tid til å anmeldes før lansering.

Han avslutter videoen ved å legge fram en framdriftsplan for spillet. Tre mindre oppdateringer skal allerede være ute som hjelper noe på konsollversjonen, mens det skal komme to til i løpet av kort tid – den første om rundt ti dager.

Det skulle komme gratis innhold til spillet, men det er nå skøvet noe tilbake for å reparere spillet først, og en oppgradering til nestegenerasjons konsoller en gang i siste halvår dette året.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Utsetter gratis «Cyberpunk»-DLC for å fikse spillet

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode