Annonse

Unity sier de skal endre på kontroversielt installasjonsgebyr

– Vi har hørt dere.

Unity sier de skal endre på kontroversielt installasjonsgebyr

– Vi har hørt dere.
16:18
12:14
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:14
16:18
TL;DR

​(PressFire.no): Det var i forrige uke at spillmotorskaper Unity annonserte at det vil koste utviklere penger per installasjon gjort av spillene deres fra nyttår av.

Når en utvikler oppnår en satt omsetningsgrense og antall installasjoner må de betale opp mot i overkant av to kroner hver eneste gang en bruker installerer spillene – selv om dette gjøres av samme kunde på mer enn én plattform.

Endringene skal også være retroaktive. Det vil si at spill som allerede er på markedet som kjører Unity også vil få gebyrer om det samme målet er nådd.

Ikke uventet skapte dette stor ståhei i utviklersfæren, der flere nå sier de ikke har mulighet til å dekke en slik kostnad. Spesielt går dette hardt ut over utviklere som lager spill som koster lite eller har gratis innhold.

Men også enorme spill som «Super Mario Run», «Angry Birds 2», «Among Us», «Hearthstone», «Pokémon Go», «Genshin Impact» og «Call of Duty: Mobile» kjører på motoren.

Nå sier selskapet at de kommer til å gjøre endringer – men ikke hvilke.

– Vi har hørt dere. Vi beklager forvirringen og angsten som gebyret vi annonserte på tirsdag har skapt. Vi hører, snakker med ansatte, spillfellesskapet, kunder og partnere, og kommer til å gjøre endringer, skriver selskapet.

– Vi kommer til å dele en oppdatering om noen dager. Takk for deres ærlige og kritiske tilbakemeldinger.

De siste dagene har det kommet sterkere og sterkere press på Unity, der flere utviklere offentlig har sagt at de kommer til å trekke sine spill fra markeder eller sette i gang strakstiltak for å endre spillmotor på spill under utvikling.

Andre har protestert ved å skru av all form for reklame i spillene sine – reklamer levert av Unity, som dermed ikke får sin andel av omsetningen.

For noen er det ikke nødvendigvis pengene som er problemet, men heller det at Unity endrer på avtaler som allerede er inngått.

– Jeg har 10+ år med Unity-erfaring og jeg har virkelig, virkelig ikke lyst til å endre, skriver The-Dan-Man på Reddit.

– Jeg kan betale ti tusen for en lisens, jeg kan betale fem prosent omsetning. Jeg hadde til og med vurdert å betale dette psykotiske installasjonsgebyret. Men jeg kan ikke gjøre business med et selskap som krever å fakturere meg tilfeldige summer og endre vilkårene uten advarsel.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
– Vi har hørt dere.
Unity sier de skal endre på kontroversielt installasjonsgebyr
Erik Fossum

​(PressFire.no): Det var i forrige uke at spillmotorskaper Unity annonserte at det vil koste utviklere penger per installasjon gjort av spillene deres fra nyttår av.

Når en utvikler oppnår en satt omsetningsgrense og antall installasjoner må de betale opp mot i overkant av to kroner hver eneste gang en bruker installerer spillene – selv om dette gjøres av samme kunde på mer enn én plattform.

Endringene skal også være retroaktive. Det vil si at spill som allerede er på markedet som kjører Unity også vil få gebyrer om det samme målet er nådd.

Ikke uventet skapte dette stor ståhei i utviklersfæren, der flere nå sier de ikke har mulighet til å dekke en slik kostnad. Spesielt går dette hardt ut over utviklere som lager spill som koster lite eller har gratis innhold.

Men også enorme spill som «Super Mario Run», «Angry Birds 2», «Among Us», «Hearthstone», «Pokémon Go», «Genshin Impact» og «Call of Duty: Mobile» kjører på motoren.

Nå sier selskapet at de kommer til å gjøre endringer – men ikke hvilke.

– Vi har hørt dere. Vi beklager forvirringen og angsten som gebyret vi annonserte på tirsdag har skapt. Vi hører, snakker med ansatte, spillfellesskapet, kunder og partnere, og kommer til å gjøre endringer, skriver selskapet.

– Vi kommer til å dele en oppdatering om noen dager. Takk for deres ærlige og kritiske tilbakemeldinger.

De siste dagene har det kommet sterkere og sterkere press på Unity, der flere utviklere offentlig har sagt at de kommer til å trekke sine spill fra markeder eller sette i gang strakstiltak for å endre spillmotor på spill under utvikling.

Andre har protestert ved å skru av all form for reklame i spillene sine – reklamer levert av Unity, som dermed ikke får sin andel av omsetningen.

For noen er det ikke nødvendigvis pengene som er problemet, men heller det at Unity endrer på avtaler som allerede er inngått.

– Jeg har 10+ år med Unity-erfaring og jeg har virkelig, virkelig ikke lyst til å endre, skriver The-Dan-Man på Reddit.

– Jeg kan betale ti tusen for en lisens, jeg kan betale fem prosent omsetning. Jeg hadde til og med vurdert å betale dette psykotiske installasjonsgebyret. Men jeg kan ikke gjøre business med et selskap som krever å fakturere meg tilfeldige summer og endre vilkårene uten advarsel.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Unity sier de skal endre på kontroversielt installasjonsgebyr

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode