Uncharted: Golden Abyss

Nathan er tilbake - mindre enn noensinne!

(PressFire.no): Når jeg spiller et «Uncharted»-spill forventer jeg å bli forført av det som venter gjennom en pirrende prolog som drar deg inn, bygger spenning og legger grunnlaget for resten av reisen. 

Dette er nærmest helt fraværende i «Uncharted: Golden Abyss».

Her blir du bare sluppet midt i en handling med nye rollefigurer du ikke kjenner til, men fremstår nesten som om du burde vite hvem de er. Ikke bryr jeg meg særlig om dem, og jeg er veldig usikker på om jeg skal bry meg heller. Det hele er veldig forvirrende.

De prøver seg på en slags katt-og-mus-lek hvor ingen kan være trygge på hverandre, men i og med at du likevel aldri må investere noen egne valg i tillit spiller det jo egentlig aldri noen ordentlig rolle.

Les flere anmeldelser av PlayStation Vita-lanseringsspill:
«Escape Plan».
«ModNation Racers: Road Trip».
«Wipeout 2048».
«FIFA Football».

Som lettmajones

Men det å bygge mystikk rundt en stor og mektig historie er nærmest helt fraværende. Det filmatiske elementet likeså. Og da snakker jeg ikke om lange, flotte filmsekvenser, men storslåtte actionøyeblikk hvor du har hjertet i halsen. Noe som nærmest har blitt varemerket for serien.

Det er godt mulig det er bevisst gjort for å passe det hendige formatet – at det skal være mer som en kortfilm enn en stor Hollywood-produksjon. I denne sammenhengen blir det litt som denne tuben med lettmajones - et produkt som aldri burde finnes i lettvariant. 

Selv spillmekanikk har blitt uttynnet. I fullblodsversjonen kan du som oftest kunne slenge deg over en kant for å snike deg forbi en vakt, eller bare å rive ham over kanten. Her er det sjeldnere man kan ta i bruk sånne muligheter, og ikke alltid like logisk hvorfor.  Den allerede begrensede valgfriheten fra storebror har blitt ytterligere innstrammet.

I stedet har de utvidet med nye elementer, som tar i bruk det nye, spitzy brukergrensesnittet på Vita. Du kan blant annet tafse på baksiden av konsollen for forbedret «innlevelse» når du klatrer tau, eller trykke på skjermen for å markere klatreruten du vil ta på en fjellvegg.

I tillegg må du kopiere mystiske helleristninger over på «papir», ved å gni skjermen med fingrene. Omtrent som et fullstendig meningløst digitalt skrapelodd - hvor ingen er vinnere.

For dumt

Andre ganger får du puslespill hvor du skal flytte biter for å fullføre bilder - spennende greier! Det minner mer om digitale barnebøker enn noe for «Uncharted»-fans.

Og akkurat da du tenker at bruken av Vita-funksjonene ikke kan bli mindre interessant, kommer det faktisk en interessant gåte som gjør noe originalt med kameraet på konsollen. Men den spenningen dreper de like gjerne i fødselen ved faktisk å forklare deg hvordan du skal gjennomføre det!

Enkelte elementer føles så drøvtygget at det blir som så spise middagen med sugerør. Det får være grenser for mye man skal undervurdere spillerne.

Det fine er at du aldri tvinges til å bruke den trykkfølsomme baksiden eller skjermen – foruten de gangene du må børste litt dritt av mystiske objekter eller kopiere noen helleristninger.  Ellers kan du spille omtrent som du har spilt andre «Uncharted»-spill. 

Enkelte deler av originalen er intakt - du løper fra dekning til dekning for å knerte noen sjofle fyrer. Skytemekanikken fungerer helt greit, det sørger de to analogstikkene og den store skjermen for.

Men selv her må de «innovere» med Vita-funksjoner - for når du endelig får deg en snikskytterrifle, kan du sikte ved å tilte konsollen i retningene du vil flytte siktet. Denne «nyvinningen» var merkelig nok borte i PlayStation 3-utgavene, selv om Naughty Dog både kunne støttet Six Axis-funksjonen i PS3-kontrollerne eller Move. Analogstikken fungerte i gamle dager og fungerer heldigvis her også. 

Slåssingen skulle jeg også gjerne ha sett blitt løst på en smidigere måte - havner du i nevekamp får du en strek på skjermen du skal sveipe fingrene over. Klarer du biffen får han seg en nesestiver. Det er alt annet enn engasjerende. 

Andre ganger mister selvfølgelig Nathan Drake balansen idet han skal trippe på trestammer som ligger som bro over skumle raviner, hvor du selvfølgelig må vippe konsollen mot venstre eller høyre for å finne fotfestet igjen. Men det skjer stort sett på samme tidspunkt hver gang du skal over en trestamme, og det blir pinlig forutsigbart.

De fleste av de nye funksjonene med trykkskjerm og trykkfølsom bakside føles mest som de bare er veien for spillopplevelsen. 

Mangler magiske øyeblikk

Samtidig virker omgivelsene litt uinspirerte i både utseende og design. Det er litt platt og forutsigbart. Det storslåtte øyeblikkene vi forventer fra Drake uteblir, og spillet gir nesten følelsen av å være satt sammen av utelatte scener fra de tre foregående spillene.  

Grafisk sett holder det seg trygt innenfor den estetikken vi har blitt kjent med i de andre spillene, selv om det naturligvis er en liten nedtur sammenlignet med PlayStation 3-versjonene.

Det er bra med detaljer, selv om de store områdene er helt borte her. Det er en mer «introvert» opplevelse enn de foregående opplevelsene, spesielt i forhold til variasjon. Spillet har også problemer med manglende kantutjevning, noe jeg synes blir for dumt i 2012. Det er heller ingenting her jeg ikke kan se for meg på en tablet eller en avansert mobiltelefon - foruten «Uncharted»-logoen selvfølgelig.

Sammenlignet med PlayStation 3-spillene fremstår «Uncharted Golden Abyss» som en lite ambisiøs opplevelse trykket fullt av helt uinteressante, men heldigvis stort sett valgfrie, kontrollmetoder. 

Det storslåtte og filmatiske er i den største grad helt fraværende, og i «Uncharted»-sammenheng blir det som å produsere fettfri bacon - det er ikke så mye igjen. Heldigvis er den syrlige dialogen og det gode stemmeskuespillet fremdeles på plass. 

Men faktum er at om logoen på omslaget var en helt annet, hadde nok de fleste syntes dette var et helt greit actioneventyr. Likevel er det vanskelig å se poenget med spillet, eller hvorfor det skal ha livets rett. Vi trenger vel strengt tatt ikke flere terningkast fire-spill?

Når man tenker at det er Sony Bend Studio som har stått bak spillet faller egentlig det meste på plass, de har nemlig stått bak «Syhon Filter»-spillene på PSP.
 

«Uncharted: Golden Abyss» blir sluppet til PlayStation Vita 22. februar.

Oppsummering
Positivt
Bra stemmeskuespill. Helt greit actioneventyr med bra grafikk.
Negativt
Unødvendig bruk av trykkfølsom bakdel og skjerm. Noen tåpelige gåter. Mangler filmatiske «Uncharted»-øyeblikk.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3