- «Uncharted» er mye mer enn Nathan Drake

Les intervju og se klipp fra nye «Uncharted».

26. juli 2017 15:34

KØBENHAVN (PressFire.no): Med «Uncharted 4: A Thief’s End» trakk Nathan Drake seg tilbake til en pensjonisttilværelse på stranda og Naughty Dog tok farvel med seriens tvilsomme helt.

Men hundehuset var ikke ferdig med serien og lovde helt fra starten en utvidelse med en sidehistorie fra samme univers – den utvidelsen har fått tittelen «The Lost Legacy» og involverer to andre roller fra serien – begge med moral skrevet på gråpapir.

Scott Lowe.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no

Chloe og Nadine

Det er Chloe og Nadine som har fått hovedrollene i det nye spillet, som også viser seg å bli mye lengre og større enn spillskaperne først hadde forestilt seg.

- En av fordelene ved å ha jobbet så lenge med denne serien, er at du har et så stort rollegalleri å ta fra. Chloe er spesiell i den grad at hun er en «pittoresk» protagonist i den grad at hun har litt frekk humor og er litt kjapp i kjeften, på samme måte som Nathan, forteller sjefen for kommunikasjon i Naughty Dog Scott Lowe til PressFire.

Lowe forteller videre at det var svært mange muligheter i universet når de skulle begynne på et ekstra eventyr.

- Denne ga mening nettopp på grunn av rollefigurene og at det er så mye mer i dem enn vi fikk mulighet til å vise i tidligere spill.

Dynamikk og kontrast

Chloe Frazer dukket først opp i «Uncharted 2: Among Thieves» etterfulgt av «Uncharted 3: Drake’s Deception», men var ikke en del av fjorårets «Uncharted 4: A Thief’s End» og markerer sånt sett et lite comeback.

Nadine Ross dukket først opp i fjorårets spill, hvor hun blant annet gir Nathan Drake en skikkelig omgang med knyttnever og friske spark.

- Da vi bestemte oss for disse to figurene, handlet det nok mer om styrken og potensial i fortellingen ved å koble dem sammen. Chloe er en slags tyv som er impulsiv og småfrekk, mens Nadine er mer militant, pragmatisk og organisert.

- De forskjellene synes jeg skaper en interessant kontrast og på en måte komplimenterer de hverandre.

Lowe mener heller ikke at rollevalgene var basert på en viss kjemi som måtte stemme.

- Det var ikke et forsøk på å fylle Nathan Drake sine sko, men mer at vi mener at storslåtte eventyr, spenning og action er noen av elementene som definerer serien.

- Nathan Drake var et stort fokuspunkt fordi han var hovedrollen i spillene, men jeg mener at «Uncharted» er så mye mer enn bare det. Det handler også om kvalitet i det fortellertekniske, rollefigurene, fokus på rollene, den storslåtte atmosfæren og eventyrene du drar på.

- Jeg synes den er ganske distinkt og kan passe alle typer rollefigurer.

Dynamikken mellom de to kan ved første øyekast minne om den mellom Nathan og Sully, men den virker å være mer på gyngende grunn. Fra den lille runden vi har fått prøve er tilliten dem mellom noe som er i utvikling – ære mellom tyver, eller ikke.

Indisk flavour 

Chloe var også rollen som fikk bestemme hvor reisen skulle gå, avslører Lowe.

- Chloe er halvt indisk og halvt australier og det var en fin mulighet til å gjøre historien personlig og samtidig utforske bakgrunnen hennes.

- Derfor ble det en perfekt setting. Det er også et område vi aldri har utforsket før, og dermed også en mulighet til å utforske ny nivådesign, arkitektur og kultur.

- Jeg synes de storslåtte miljøene og detaljene teamet har fått til er imponerende, nettopp fordi de er inspirert av India og det finnes så mye å jobbe ut ifra.

Området vi fikk prøve var unektelig «Uncharted» - spesifikt «Uncharted 4» og kanskje spesielt Madagaskar-området, hvor du har ganske stor frihet til å utforske med en firehjulstrekker.

Ifølge skaperne selv er området det største de har skapt i studioets historie – riktignok største spillbare område. Du står fritt til å utforske området som du vil, hvor målet er å sniffe opp nye ledetråder til en mytisk støttann i gull.

Du står også fritt til å velge tilnærming når du klatrer rundt i jungel og ruiner – rå kraft og kuler, eller snike rundt for å unngå konfrontasjon. Eller forsvinne inn i miljøet som et spøkelse og ta ut soldater én etter én - eventuelt en kombinasjon.

Lowe avslører at du også vil få drypp av historien gjennom hele den åpne seksjonen, men også at spillet i andre deler er mer «tradisjonell» og lineær.

- Delen er skapt for å friste utforskeren i oss, og Lowe forteller at det finnes mange småting skjult i miljøet.

Satser ikke på åpen verden fra nå

Han mener også at denne delen kan friste dem som synes «Uncharted» blir for lineært, selv om valget ble tatt fordi de mente det passet spillet og historien.

- Det er ikke nødvendigvis slik at vi mener at åpen verden er den rette veien.

- Det bare var slik at vi tenkte at for akkurat dette eventyret så var det en kul måte for historien til å utfolde seg på en meningsfylt måte. Men, de som setter pris på åpnere spill vil nok sette pris på denne delen.

Nå som dere drar tilbake til «Uncharted» uten Nathan Drake, som dere har tatt farvel med. Er dette da en ny måte dere kan dra tilbake til universet på?

Lowe nøler litt.

- Det er definitivt ikke tanken. Vi prøver ikke å lage en ny trilogi eller quadrologi. En ny merkevare, eller noe.

- Vi ville bare lage litt ekstra historie i en eller annen form og ambisjonene våre bare vokste med historien.

- Når du spiller spillet, så er jeg ganske sikker på at du vil være fornøyd med slutten. Den er ikke åpen på en måte hvor det legges til rette for en oppfølger, og det finnes ingen planer om å lage flere «Uncharted»-spill akkurat nå. 

- Nå skal vi fortsette å utvikle «The Last of Us 2».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3