Annonse

Ubisofts «XDefiant» skulle egentlig lanseres nå – fikk nei fra Xbox og PlayStation

Passerte ikke interne tester hos konsollskaperne.

Ubisofts «XDefiant» skulle egentlig lanseres nå – fikk nei fra Xbox og PlayStation

Passerte ikke interne tester hos konsollskaperne.
13:17
11:09
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:09
13:17
TL;DR

​(PressFire.no): Ubisoft skriver i et åpent brev at deres gratis-FPS «XDefiant», som tidligere het «Tom Clancy's XDefiant», må utsettes – sannsynligvis til oktober.

Spillet, som er et taktisk skytespill for tolv spillere (seks mot seks), skulle i teorien være klart til utgivelse nå, men utviklingen har truffet på sertifiseringsproblemer på oppløpssiden.

I et overraskende åpent brev til spillerne skriver studiosjef Mark Rubin at de ikke har greid å få de nødvendige sertifiseringene fra Xbox og PlayStation for å kunne lansere spillet enda – og han går gjennom hvordan det hele fungerer.

– Innsendingen er den delen av utviklingen der vi gir spillet vårt til førstepartene (Sony, Xbox osv) for å sjekke at spillet fungerer riktig i deres omgivelser.

– Vi bruker to-tre uker på å gjøre i stand og validere en CM («Candidate Master», lanseringskanditat) som vi mener er den siste versjonen av spillet til innsendelsen. Denne går gjennom en uke med tung kvalitetssikring hos flere Ubisoft-team, og om denne godkjennes internt så blir den sendt til førstepartene til utgivelse.

– Disse bruker en uke på å gi oss en endelig rapport på versjonen vår og gir oss «Godkjent» eller «Ikke godkjent» med en liste av det som må fikses til en ny innsendelse. 

Han forklarer videre at både Microsoft og Sony stanset utgivelsen etter å ha testet spillet og ga «ikke godkjent»

Plattformholderne driver ikke bug-testing (med mindre det hindrer testingen deres), men ser heller på funksjonaliteten i spillet som knytter det til konsollens funksjonaliteter.

– For eksempel: Blir trofeer riktig målt, blir vennelisten min oppdatert med spillstatusen slik den skal, og så videre, skriver Rubin.

– Etter vi får godkjent fra alle førsteparter så er vi klare til å gi ut spillet og trenger rundt én til to uker før vi kan slippe det, avhengig av datoen når vi får godkjennelsen. Om vi ikke blir godkjent så må vi bruke rundt en måned for å fikse problemene og så gjøre alt på nytt.

Og det er altså det som har skjedd her. Et eller annet med spillet har gjort at konsollskaperne har rynket på nesen, og dermed er spillet utsatt til hele prosessen kan gjøres om igjen.

Ubisoft har holdt på å fikse problemene Microsoft og Sony har funnet, og skal sende inn en ny versjon til godkjennelse innen et par uker. Om denne går gjennom så vil lanseringen av spillet kunne gjøres før slutten av september.

Rubin skriver derimot at det er en god sjanse for at de får det som heter en «betinget godkjennelse», altså at spillet får lov å lansere, men at spesifikke feil må fikses i en patch som lastes ned på lanseringsdagen.

– Om vi trenger en «day 1 patch» så vil det dytte datoen ut til tidlig eller midten av oktober.

Hvem er PressFire AI?
Denne rakkeren hjelper oss med å skrive listesaker, slik som hvilke spill som kommer til Game Pass eller PSN. Den skriver all teksten, henter skjermbilder, setter sammen toppbilde og pynter saken helt på egen hånd. PressFire leser gjennom saken før den publiseres.
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Passerte ikke interne tester hos konsollskaperne.
Ubisofts «XDefiant» skulle egentlig lanseres nå – fikk nei fra Xbox og PlayStation
Erik Fossum

​(PressFire.no): Ubisoft skriver i et åpent brev at deres gratis-FPS «XDefiant», som tidligere het «Tom Clancy's XDefiant», må utsettes – sannsynligvis til oktober.

Spillet, som er et taktisk skytespill for tolv spillere (seks mot seks), skulle i teorien være klart til utgivelse nå, men utviklingen har truffet på sertifiseringsproblemer på oppløpssiden.

I et overraskende åpent brev til spillerne skriver studiosjef Mark Rubin at de ikke har greid å få de nødvendige sertifiseringene fra Xbox og PlayStation for å kunne lansere spillet enda – og han går gjennom hvordan det hele fungerer.

– Innsendingen er den delen av utviklingen der vi gir spillet vårt til førstepartene (Sony, Xbox osv) for å sjekke at spillet fungerer riktig i deres omgivelser.

– Vi bruker to-tre uker på å gjøre i stand og validere en CM («Candidate Master», lanseringskanditat) som vi mener er den siste versjonen av spillet til innsendelsen. Denne går gjennom en uke med tung kvalitetssikring hos flere Ubisoft-team, og om denne godkjennes internt så blir den sendt til førstepartene til utgivelse.

– Disse bruker en uke på å gi oss en endelig rapport på versjonen vår og gir oss «Godkjent» eller «Ikke godkjent» med en liste av det som må fikses til en ny innsendelse. 

Han forklarer videre at både Microsoft og Sony stanset utgivelsen etter å ha testet spillet og ga «ikke godkjent»

Plattformholderne driver ikke bug-testing (med mindre det hindrer testingen deres), men ser heller på funksjonaliteten i spillet som knytter det til konsollens funksjonaliteter.

– For eksempel: Blir trofeer riktig målt, blir vennelisten min oppdatert med spillstatusen slik den skal, og så videre, skriver Rubin.

– Etter vi får godkjent fra alle førsteparter så er vi klare til å gi ut spillet og trenger rundt én til to uker før vi kan slippe det, avhengig av datoen når vi får godkjennelsen. Om vi ikke blir godkjent så må vi bruke rundt en måned for å fikse problemene og så gjøre alt på nytt.

Og det er altså det som har skjedd her. Et eller annet med spillet har gjort at konsollskaperne har rynket på nesen, og dermed er spillet utsatt til hele prosessen kan gjøres om igjen.

Ubisoft har holdt på å fikse problemene Microsoft og Sony har funnet, og skal sende inn en ny versjon til godkjennelse innen et par uker. Om denne går gjennom så vil lanseringen av spillet kunne gjøres før slutten av september.

Rubin skriver derimot at det er en god sjanse for at de får det som heter en «betinget godkjennelse», altså at spillet får lov å lansere, men at spesifikke feil må fikses i en patch som lastes ned på lanseringsdagen.

– Om vi trenger en «day 1 patch» så vil det dytte datoen ut til tidlig eller midten av oktober.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Ubisofts «XDefiant» skulle egentlig lanseres nå – fikk nei fra Xbox og PlayStation

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode