Annonse
Tyskland åpner gigantfond for spillutvikling
Sprøyter inn mer enn 2,6 milliarder kroner for å gjøre tyske spill relevante igjen.

Tyskland åpner gigantfond for spillutvikling

Sprøyter inn mer enn 2,6 milliarder kroner for å gjøre tyske spill relevante igjen.
11:16
17:35
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
17:35
11:16

(PressFire.no): For et par år siden ble det klart at tyske myndigheter ville satse mer på utvikling av dataspill, og sprutet inn over 475 millioner kroner i et eget spillfond. Nå går de derimot mye lengre.

Myndighetene utvider nå fondet til smått utrolige 250 millioner euro, eller i overkant av 2,6 milliarder kroner for å blåse liv

- Det selges mye spill i Tyskland, spesielt under koronatiden, men veldig få som vi utvikler selv, sier digitalminister Andreas Scheuer i landet.

Målet er å få finansiert store tyske produksjoner som kan hevde seg internasjonalt, og å skape arbeidsplasser. De siste årene har relevansen til tyske utviklere dalt, og antallet jobber sunket.

Samtidig som pengepungen utvides vil spillskapere også kunne søke om langt større summer enn før og til flere formål. Inntil 50 prosent av alle kostnadene til et spill kan dekkes av det statlige.

Det hele styres av hvor stort totalbudsjettet til utviklingen er. Opp til to millioner euro kan få dekt 50 prosent, mellom to og åtte millioner euro får et sted mellom 25 og 50 prosent, mens spill over åtte millioner euro får toppen 25 prosent.

Megaprosjekter med budsjetter over 40 millioner euro vil bli vurdert separat.

Utviklere som ønsker å søke må ha hovedkontorer i Tyskland og kunne bestå tyskernes variant av kulturtesten.

Her hjemme i Norge har regjeringen varslet at potten som går til spillutvikling skal økes til 60 millioner kroner innen 2022.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Sprøyter inn mer enn 2,6 milliarder kroner for å gjøre tyske spill relevante igjen.
Tyskland åpner gigantfond for spillutvikling
Erik Fossum

(PressFire.no): For et par år siden ble det klart at tyske myndigheter ville satse mer på utvikling av dataspill, og sprutet inn over 475 millioner kroner i et eget spillfond. Nå går de derimot mye lengre.

Myndighetene utvider nå fondet til smått utrolige 250 millioner euro, eller i overkant av 2,6 milliarder kroner for å blåse liv

- Det selges mye spill i Tyskland, spesielt under koronatiden, men veldig få som vi utvikler selv, sier digitalminister Andreas Scheuer i landet.

Målet er å få finansiert store tyske produksjoner som kan hevde seg internasjonalt, og å skape arbeidsplasser. De siste årene har relevansen til tyske utviklere dalt, og antallet jobber sunket.

Samtidig som pengepungen utvides vil spillskapere også kunne søke om langt større summer enn før og til flere formål. Inntil 50 prosent av alle kostnadene til et spill kan dekkes av det statlige.

Det hele styres av hvor stort totalbudsjettet til utviklingen er. Opp til to millioner euro kan få dekt 50 prosent, mellom to og åtte millioner euro får et sted mellom 25 og 50 prosent, mens spill over åtte millioner euro får toppen 25 prosent.

Megaprosjekter med budsjetter over 40 millioner euro vil bli vurdert separat.

Utviklere som ønsker å søke må ha hovedkontorer i Tyskland og kunne bestå tyskernes variant av kulturtesten.

Her hjemme i Norge har regjeringen varslet at potten som går til spillutvikling skal økes til 60 millioner kroner innen 2022.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Tyskland åpner gigantfond for spillutvikling

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode