Annonse
Tidligere PlayStation-sjef etterlyser kortere spill
- Er ikke bærekraftig.

Tidligere PlayStation-sjef etterlyser kortere spill

- Er ikke bærekraftig.
11:55
11:40
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
11:40
11:55

(PressFire.no): Det er tett på lanseringen av «The Last of Us Part II» at den nylig avgåtte sjefen for Playstation, Shawn Layden, mener litt om toppspill i tiden som kommer.

«The Last of Us» var typisk mulig å spille ferdig på rundt 15 timer, mens oppfølgeren krever rundt 25 timer.

Til Gamelab Live stiller han spørsmål om hvor utviklingen av storspill og hvor bærekraftige de er i tiden som kommer, rapporterer Gamesindustry.biz.

Han påpeker at spillutvikling av storspillene typisk i dag koster mellom 80 og 150 millioner dollar å lage, eller mellom 760 millioner og 1,4 milliarder kroner med dagens kurs. Det er også uten markedsføringskostnadene i tillegg til at utviklingen kan ta fem år.

- Jeg tror ikke at du under neste generasjon kan ta tallene og gange dem med to og tro at du kan vokse. Jeg tror bransjen må ta et steg tilbake og si «ok, hva er det vi lager? Hva er forventningene? Hva er den beste måten vi kan fortelle historien vår, og si hva vi vil si, sier han.

Han spør om det kanskje finnes en annen tilnærming enn å bruke fem år på å lage et 80-timers spill.

- Hvordan ser tre år og 15 timer ut? Hva koster det? Er det en fullverdig opplevelse, spør han.

- Personlig, som en eldre spiller… jeg hadde ønsket 12 til 15-timers spill tilbake. Jeg kunne spilt ferdig flere spill, som en velredigert bok eller film, å se på prosessen på den måten kan gi oss tightere og mer tiltalende innhold.

Layden berømmer samtidig «The Last of US Part II» - et spill som ble utviklet med ham som sjef.

- Vi kan få deg til å skrike, rope og bli sjokkert… det er de lette å fremkalle. Men hvis vi kan få deg til å tenke, få deg til å føle deg trist, så treffer vi hele det følelsesmessige registeret i spillopplevelsen.

Han kaller spillet for «det ultimate historiedrevne spillet» i denne Playstation-generasjonen.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
- Er ikke bærekraftig.
Tidligere PlayStation-sjef etterlyser kortere spill
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Det er tett på lanseringen av «The Last of Us Part II» at den nylig avgåtte sjefen for Playstation, Shawn Layden, mener litt om toppspill i tiden som kommer.

«The Last of Us» var typisk mulig å spille ferdig på rundt 15 timer, mens oppfølgeren krever rundt 25 timer.

Til Gamelab Live stiller han spørsmål om hvor utviklingen av storspill og hvor bærekraftige de er i tiden som kommer, rapporterer Gamesindustry.biz.

Han påpeker at spillutvikling av storspillene typisk i dag koster mellom 80 og 150 millioner dollar å lage, eller mellom 760 millioner og 1,4 milliarder kroner med dagens kurs. Det er også uten markedsføringskostnadene i tillegg til at utviklingen kan ta fem år.

- Jeg tror ikke at du under neste generasjon kan ta tallene og gange dem med to og tro at du kan vokse. Jeg tror bransjen må ta et steg tilbake og si «ok, hva er det vi lager? Hva er forventningene? Hva er den beste måten vi kan fortelle historien vår, og si hva vi vil si, sier han.

Han spør om det kanskje finnes en annen tilnærming enn å bruke fem år på å lage et 80-timers spill.

- Hvordan ser tre år og 15 timer ut? Hva koster det? Er det en fullverdig opplevelse, spør han.

- Personlig, som en eldre spiller… jeg hadde ønsket 12 til 15-timers spill tilbake. Jeg kunne spilt ferdig flere spill, som en velredigert bok eller film, å se på prosessen på den måten kan gi oss tightere og mer tiltalende innhold.

Layden berømmer samtidig «The Last of US Part II» - et spill som ble utviklet med ham som sjef.

- Vi kan få deg til å skrike, rope og bli sjokkert… det er de lette å fremkalle. Men hvis vi kan få deg til å tenke, få deg til å føle deg trist, så treffer vi hele det følelsesmessige registeret i spillopplevelsen.

Han kaller spillet for «det ultimate historiedrevne spillet» i denne Playstation-generasjonen.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

Tidligere PlayStation-sjef etterlyser kortere spill

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
dark mode