Den seneste utvidelsen til «World of Warcraft», kalt «Cataclysm», har gjort sakene sine bra etter lanseringen den 7. desember. Blizzard har sendt ut en pressemelding der man hevder at 3,3 millioner eksemplarer av spillet ble solgt bare i løpet av det første døgnet.
Det er tre ganger mer enn av hva «StarCraft II: Wings of Liberty» klarte på de første 24 timene, strategispillet fra samme utvikler som ble sluppet i slutten av juli.
Og det er nok til å gi «Cataclysm» status som tidenes raskest selgende PC-tittel, i hvert fall ifølge selskapet bak «WoW».
Blizzard sier at det er «egne beregninger, samt tilbakemeldinger fra noen sentrale spillbutikkjeder» som gjør at man anslår salget til å være 3,3 millioner.
Digitalt spillsalg er inkludert.
«World of Warcraft: Cataclysm» er den tredje utvidelsen til det massive onlinespillet som først ble lansert i Europa i 2005. Den forrige, «Wrath of the Lich King» (2008), holdt salgsrekorden inntil nå. Denne utvidelsen solgte 2,8 millioner enheter i løpet av det første døgnet etter slippet.
Brukerbasen og antallet betalende spillere til MMO-et, hadde før lanseringen av «Cataclysm» vokst til mer enn 12 millioner, skriver selskapet. Det tilsvarer nesten tre ganger befolkningen i Norge, det. Og flere av disse plukket nok opp «Cataclysm» hos noen av de 10.000 butikkene som holdt nattåpent forrige uke, på slippdagen.
I vårt ferske intervju med Tom Chilton, Game Director for «WoW», fortalte han at utviklerne ble tatt litt på senga da man begynte å jobbe med «Cataclysm».
Omfanget økte etter at man hadde bestemt seg for å forandre premissene for spillet såpass fundamentalt.
- Vi trodde vi var smarte når vi så på kartene og markerte områdene etter hvor mye de måtte oppdateres.
- Områder vi farget grønt betydde at de ikke trengte å oppdateres så mye, mens røde områder betydde at vi nesten måtte gjøre alt på nytt, fortalte Chilton til PressFire.no.
- Men det viste seg at det var flere og flere områder som ble røde, for det ble fort en snøballeffekt da vi begynte å forandre på oppdragene. Noen ble helt ulogiske, måtte flyttes og lignende.
- Det genererte enorme mengder med arbeid.
Det har de seneste dagene lekket ut rykter for hvordan Blizzard planlegger fremtiden for sitt onlinespill.
Tom Chilton ville overfor PressFire ikke si noe konkret om en fjerde utvidelse, men bekreftet på sett og vis at det vil komme en slik. Noe som virker logisk i forhold til den enorme interessen rundt «WoW».
- Jeg tror den neste utvidelsen blir noe mer på linje med et nytt kontinent, mer som «Burning Crusade» eller Northrend, hvor vi gir spillerne et nytt sted de aldri har sett før, sa en av spillskaperne til CVG.com.
Dermed kan det bety at vi neste gang får servert en mer tradisjonell utvidelse, med nye landområder.
«World of Warcraft: Cataclysm» er nå lansert.