Annonse

«The Ascent» kan bli årets cyberpunk-spill

Og «12 Minutes» årets innovative pek-og-klikk-spill.

«The Ascent» kan bli årets cyberpunk-spill

Og «12 Minutes» årets innovative pek-og-klikk-spill.
19:28
13:55
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
13:55
19:28

(PressFire.no): Denne uka valgte Microsoft å vie litt oppmerksomhet til tre av indie-spillene som er på vei til Xbox Game Pass og inviterte presse til en liten visning over Internettet.

Ingen av dem er helt ukjente, men spesielt to av dem fått litt ekstra oppmerksomhet – ett for sin slående flotte grafikk og et annet for sin originale idé.

Det siste er et nytt spill fra et fransk studio som lager et… japansk rollespill. Altså et fransk-utviklet spill med røtter i japansk rollespilltradisjon.

Franskjapansk rollespill

«Edge of Eternity» er en hyllest til den tradisjonelle typen rollespill fra Japan – ikke bare er det turbasert, men også via et rutebaser kart hvor plassering er en del av strategien.

Det er også et spill med åpen verden og skilter med varierende landskap – både ørken, jungel og snøkledde fjell loves.

Ifølge utvikleren selv, så er kanskje utgangspunktet å fortelle en storslått historie i japansk tradisjon, men mener selv at de bidrar med en «franske fintfølende» tilnærming.

Årets visuelt slående Cyberpunk-fix

«The Ascent» fra svenske Neon Giant fikk i fjor litt oppmerksomhet for å være et av de første spillene til neste generasjons Konsoll – spesifikt Xbox Series X.

Det er en slags strategisk twin stick-skytespill med fokus på samarbeid (fire spillere) i et Cyberpunk-inspirert univers.

Og det må sies at det visuelle er slående med sine ekstreme detaljer og imponerende bruk av effekter.

Det spillmessige er ikke milevis langt unna spill som «Dead Nation» eller «Alienation» fra «Returnal»-aktuelle Housemarque, men med et vesentlig større fokus på historiefortelling og univers.

De har også en kanskje mer strategisk tilnærming til det mekaniske, hvor man bruker dekning aktivt og kan velge om man vil skyte høyt eller lavt.

Utvikleren kan også avsløre at de har et fritt system for spillestil, hvor man ikke låses til klassetyper. Her kan du tilpasse deg som du vil.

Det er også en slags åpen verden, men hvor man reiser mellom stedene via toget (gratis) eller taxi (som koster penger).

Dette er en lovende tittel som det er verd å følge med på.

Innovativt teatralsk «lukket rom»-eventyr

Sist ut var «12 Minutes» - det innovative pek-og-klikk-spillet hvor man gjenopplever tolv minutter om igjen og om igjen, men tar med seg avgjørelser og kunnskap inn i neste runde.

Tenk lukket rom på en liten teater-scene som dataspill.

Det er et konsept som er superspennende og at utvikleren har latt seg inspirere av både Kubrick sine triks i «The Shining» og Chris Nolan sin tilnærming til tid i «Memento» gjør det bare mer interessant.

Ikke er det ulempe at det også kan skilte med skuespillere som James McAvoy, Daisy Ridley og Willem Defoe.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Og «12 Minutes» årets innovative pek-og-klikk-spill.
«The Ascent» kan bli årets cyberpunk-spill
Jarle Hrafn Grindhaug

(PressFire.no): Denne uka valgte Microsoft å vie litt oppmerksomhet til tre av indie-spillene som er på vei til Xbox Game Pass og inviterte presse til en liten visning over Internettet.

Ingen av dem er helt ukjente, men spesielt to av dem fått litt ekstra oppmerksomhet – ett for sin slående flotte grafikk og et annet for sin originale idé.

Det siste er et nytt spill fra et fransk studio som lager et… japansk rollespill. Altså et fransk-utviklet spill med røtter i japansk rollespilltradisjon.

Franskjapansk rollespill

«Edge of Eternity» er en hyllest til den tradisjonelle typen rollespill fra Japan – ikke bare er det turbasert, men også via et rutebaser kart hvor plassering er en del av strategien.

Det er også et spill med åpen verden og skilter med varierende landskap – både ørken, jungel og snøkledde fjell loves.

Ifølge utvikleren selv, så er kanskje utgangspunktet å fortelle en storslått historie i japansk tradisjon, men mener selv at de bidrar med en «franske fintfølende» tilnærming.

Årets visuelt slående Cyberpunk-fix

«The Ascent» fra svenske Neon Giant fikk i fjor litt oppmerksomhet for å være et av de første spillene til neste generasjons Konsoll – spesifikt Xbox Series X.

Det er en slags strategisk twin stick-skytespill med fokus på samarbeid (fire spillere) i et Cyberpunk-inspirert univers.

Og det må sies at det visuelle er slående med sine ekstreme detaljer og imponerende bruk av effekter.

Det spillmessige er ikke milevis langt unna spill som «Dead Nation» eller «Alienation» fra «Returnal»-aktuelle Housemarque, men med et vesentlig større fokus på historiefortelling og univers.

De har også en kanskje mer strategisk tilnærming til det mekaniske, hvor man bruker dekning aktivt og kan velge om man vil skyte høyt eller lavt.

Utvikleren kan også avsløre at de har et fritt system for spillestil, hvor man ikke låses til klassetyper. Her kan du tilpasse deg som du vil.

Det er også en slags åpen verden, men hvor man reiser mellom stedene via toget (gratis) eller taxi (som koster penger).

Dette er en lovende tittel som det er verd å følge med på.

Innovativt teatralsk «lukket rom»-eventyr

Sist ut var «12 Minutes» - det innovative pek-og-klikk-spillet hvor man gjenopplever tolv minutter om igjen og om igjen, men tar med seg avgjørelser og kunnskap inn i neste runde.

Tenk lukket rom på en liten teater-scene som dataspill.

Det er et konsept som er superspennende og at utvikleren har latt seg inspirere av både Kubrick sine triks i «The Shining» og Chris Nolan sin tilnærming til tid i «Memento» gjør det bare mer interessant.

Ikke er det ulempe at det også kan skilte med skuespillere som James McAvoy, Daisy Ridley og Willem Defoe.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

«The Ascent» kan bli årets cyberpunk-spill

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode