Studioet bak Game Room stenger

Australske Krome Studios er historie.

18. oktober 2010 11:23

Før helgen begynte det å tikke ut meldinger om at Krome Studios, utvikleren som de seneste månedene har vært ansvarlige med å fylle opp retro-arkadetjenesten Game Room på Xbox 360 og PC med gamle klassikere, er i ferd med å avvikle driften.

Og nå er det offisielt: Alle ansatte som fortsatt var under kontrakt etter flere runder med nedbemanning ble bedt om å rydde pultene sine fredag 15. oktober, skriver IGN som har fått dette bekreftet fra kilder med god kjennskap til driften av Krome Studios.

Krome var Australias største spillutvikler, men har i løpet av det siste året slanket organisasjonen kraftig. I april i fjor måtte 50 ansatte slutte, og ytterligere 60 ble nødt til å gå i november.

Nå ryker resten av staben etter at IGNs kilde peker på at for stor satsning på nye merkevarer ikke har vært lukrative nok for Krome - samtidig som profitten på de mest kjente spillprosjektene uteble.

Den siste tiden har Krome lansert «Blade Kitten» til PSN og XBLA, og lansert flere dusin spill til Game Room-tjenesten på Xbox 360 gjennom store deler av 2010. «Legend of Guardians: The Owls of Ga’Hoole», basert på den kinoaktuelle filmen, ble lansert til Xbox 360, PlayStation 3 og Wii tidligere denne måneden.

Mange forbinder nok Krome med 3D-plattformeren «Ty the Tasmanian Tiger» (2002), et populært spill som startet på PS2 og fikk flere oppfølgere. Krome Studios har også stått bak PS2- og PSP-versjonene av «Star Wars: The Force Unleashed» (2008) og «Transformers: Revenge of the Fallen» til PS2 og Wii.

IGN skriver at et fåtall av ansatte fortsetter å jobbe med kontraktsfestede prosjekter som man har forpliktet seg til å ferdigstille.

Hva den videre skjebnen til Game Room blir etter avviklingen av Krome, er foreløpig usikkert.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3