Annonse
Annonse
Stor vekst i andel jenter som spiller dataspill i Norge - og nå spiller 86 prosent av alle under 19 år
Over halvparten har brukt penger på mikrotransaksjoner.

Stor vekst i andel jenter som spiller dataspill i Norge - og nå spiller 86 prosent av alle under 19 år

Over halvparten har brukt penger på mikrotransaksjoner.
12:18
17:20
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
17:20
12:18

(PressFire.no): Medietilsynet har sluppet mer fra sin «Barn og Medier»-undersøkelse for 2020, hvor det er kommet oppdaterte tall på hvordan barn og unge benytter seg av f.eks. dataspill.

Vi ser at det er en større andel gutter som spiller (96 prosent) kontra jenter (76 prosent), totalt. Når barna blir eldre slutter flere av jentene å spille aktivt, mens det blant gutter ikke er en stor endring.

I aldersgruppen 17-18 år spiller 92 prosent av alle gutter, mens det faller til 62 prosent av jentene.

Trenden er derimot at flere og flere spiller blant jentene. I 2018 var det bare 41 prosent av jenter på 17 til 18 år som spilte – hvilket betyr at det har vært rundt femti prosent økning på bare to år.

Også i aldersgruppene 12-14 år og 15-16 år er det en betydelig økning i jenter som spiller over 2018-tallene.

– Utviklingen kan tyde på at kjønnsforskjellene i dataspill er i ferd med å utjevne seg, og at det er blitt mer sosialt akseptert for jenter å spille dataspill, sier direktør hos Medietilsynet, Mari Velsand.

«Fortnite» populært blant de unge

Klikk for større.

De unge sier i stor grad at de lærer mye av spill, at de blir flinkere i engelsk, at spillingen er sosial og at spill er en fin måte å oppleve historier på. De er ikke enige i at de bruker mye penger på spill, og de fleste sier at de ikke opplever mange stygge kommentarer via nettspilling.

Det er derimot større sprik mellom hvor mange som er enige i at de bruker «mye» tid på gaming (39 prosent), og som er uenig (28 prosent). 30 prosent sier de er verken enig eller uenig, mens tre prosent sier de ikke vet.

Av spillene som spilles ser vi hos guttene at spill som «FIFA» og «Minecraft» er populært i alle alderssegmenter, mens «Fortnite» primært er populært hos de yngre – og faller ut av topp fem blant 17-18 åringer, hvor spill som «CS:GO» heller kommer inn og blir populært.

Vi ser mange av de samme spillene hos jentene, men der spiller en større andel «Minecraft» og «Sims», og spill som «Grand Theft Auto» kommer inn først når de blir litt eldre.

Generelt sier langt flere gutter under 18 år at de har spilt 18-årsgrensespill enn jentene (67 mot 29 prosent).

Loot boxer

Majoriteten av de unge har brukt ekte penger på ting i spill. 58 prosent sier de har kjøpt noe selv, eller fått foreldrene sine til å kjøpe noe til dem.

38 prosent sier de har kjøpt noe de visste hva var før de fikk det, mens 28 prosent sier de har kjøpt tilfeldige gjenstander via loot boxer eller kortpakker.

Det er en betydelig større andel gutter som bruker ekte penger i spill enn jenter, både innenfor kjøp av gjenstander de visste hva var (56 mot 15 prosent) og tilfeldige pakker (46 mot kun 5 prosent).

Du kan selv lese hele rapporten om barns spillbruk her.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Stor vekst i andel jenter som spiller dataspill i Norge - og nå spiller 86 prosent av alle under 19 år

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum