Splosion Man

Gjennomført og eksplosivt plattformspill.

Twisted Pixel Games, utviklerne av «The Maw», som ble sluppet tidligere i år, gjør enda en eksplosiv entré på Xbox Live Arcade.

Denne gangen er det «’Splosion Man» som kommer flygende, en figur som viser seg å være like ustabil termisk som mentalt – sider som gjør han fortjent til tittelen som en av de bedre stekte og sprø framtoningene i senere tid.

TVETYDIG PANGSTART

Som med «The Maw» får du liten introduksjon til spillfigurene og scenarioet som tar plass.

Du blir pent nødt til å leve med ambiguiteten, noe som kanskje ikke er så ille når mesteparten av det som utspiller seg bare er tull og tøys uansett.

Ut ifra den korte introduksjonen kan vi bare anta at figuren ’Splosion Man er resultatet av et eksperiment som har gitt han evnen til å detonere seg selv med voldsomme eksplosjoner.

Denne destruktive kraften brukes ikke bare til å skape kaos og ødeleggelse, men er også hans viktigste egenskap for traversering av komplekset han blir holdt i.

Du beveger ‘Splosion Man med analogstikken, og detonerer han med hvilken som helst av de andre frontknappene. Den enkle mekanikken sikrer at kontrollene er like lettfattelige å lære seg som konseptet, noe som gjør det tilgjengelig for de aller fleste.

Du har kun energi nok til tre sammenhengende eksplosjoner, så det gjelder å time dem riktig skal du bygge opp nok kraft til å dekke lengre distanser. Eksplosive tønner på veien lar deg raskt lade opp energien igjen, samtidig som de gir deg en ekstra dytt i riktig retning.

Forskerne som sto for ‘Splosion Mans ekstreme forvandlig løper i tillegg rundt som hodeløse kyllinger, og gjør det de kan for å redde sitt eget skinn samtidig som de prøver å hindre hans progresjon gjennom laboratoriet.

Innretningene og fellene de lager i stand for han er like fantastiske som de er dødelige, og involverer plattformer, laserkanoner, stigende vannmasser, roboter, barrierer og rullebånd. Det er fristende å nevne Rube Goldberg, uten at fellene egentlig har klare funksjoner nok til at analogien blir riktig.

Du får selvsagt også kake på veien.

‘SPLOSION MAN, ‘SPLOSION MEN

Spillet klarer å presse mye variasjon ut av de enkle elementene det presenterer, som sammen danner større hindringer du gjerne må anvende de små grå for å overkomme.

Skal vi sammenligne produktet med noe tilsvarende må det nesten være «N+», også det på Xbox Live Arcade, som bruker mange av de samme konseptene og mekanikkene.

«‘Splosion Man» er betraktelig enklere enn overnevnte, men følger den samme filosofien i henhold til design på hindringer.

Vanskelighetsgraden er ellers generelt sett veldig varierende, særlig mot slutten av spillet, hvor områdene kanskje krever litt mye av spilleren i forhold til reflekser og koordinasjon. Marginene er ofte små, og har du en lav terskel for frustrasjon skal du ikke se bort ifra at dette kan bli et prominent irritasjonsmoment.

Takket være korte brett og tilgivelige lagringspunkter fordelt, er de fleste brettene veldig overkommelige med litt prøving og feiling. Med nok mislykkede forsøk vil du også få muligheten til å hoppe direkte til neste brett.

«‘Splosion Man» tilbyr på toppen av det hele en solid flerspillerdel, som faktisk står like sterk, om ikke sterkere, som enspillerdelen. Her dobles faktisk antall tilgjengelige brett, spesialdesignete for flere personer.

Oppgavene er som regel litt vanskeligere i og med at du i tillegg til å koordinere med omgivelsene må ta hensyn til flere spillere, men det er heldigvis lagt nok arbeid i disse til at brettene ikke føles mindreverdige.

Det er utrolig tilfredsstillende å dra av en serie med vellykkede detonasjoner, spesielt i symfoni med en kompis eller to. Mestringsfølelsen er definitivt til stede, og spillet er ellers velegnet for lokalt spill.

POLERT PERFEKSJON

Presentasjonsmessig stiller «‘Splosion Man» like sterkt som det beste på Xbox Live Arcade, med en utrolig gjennomført og uskyldig stil.

Skriking og innvoller byttes ut med rauting og kjøttprodukter, og spillet har flust med morsomme referanser til både spill og filmer.

Grafikk, lyd og humor er utrolig konsekvent, og det er tydelig at Twisted Pixel Games ikke er redde for å eksperimentere med konsepter og ideer.

Animasjonene må sies å være høydepunktet, som sammen med de absurde og geniale stemmene får ‘Splosion Man og hans fiender til å virke levende, selv hvor merkelig konteksten er.

Den høye kvaliteten og produksjonsverdien er på topp fra start til stopp, med en av de mest episke avslutningssekvensene i manns minne. Spillet stagnerer heller aldri i underholdningsverdi, selv om du fort kan gå lei av enkelte seksjoner du blir sittende fast i for lenge.

Frustrasjonsmomentene er absolutt til stede, og det føles som om spillet forlanger litt for mye tålmodighet av deg til tider. Dette gjelder spesielt for en del av de senere brettene i flerspillerdelen, hvor et sekunds nøling gjerne sender deg tilbake til siste lagringspunkt.

Det er fortsatt vanskelig ikke å tenke at «’Splosion  Man» bør benyttes som en slags mal i kvalitetssikringen av fremtidige spill sluppet på Xbox Live Arcade. Det er et supert eksempel på hva man bør forvente på plattformen, både i form av verdi og tilgjengelighet.

Jakter du etter de største perlene på Xbox Live Arcade er det bare å legge «‘Splosion Man» til i nedlastningskøen din – her får du mye underholdning for pengene.

NB! «’Splosion Man» ble sluppet til Xbox Live Arcade 22. juli og koster 800 Microsoft-poeng (65 kroner).

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3