(PressFire.no): Spillutvikleren bak «Dead Effect 2», et skrekkbasert science fiction-skytespill, har nylig blitt tatt i å true diverse spillnettsider og deres anmeldere.
BadFly Interactive, som har base i Tsjekkia, lanserte «Dead Effect 2» på Steam i 2016, Xbox One i forrige uke og på PS4 denne uken.
I forbindelse med markedsføring av spillet, sendte administrerende direktør, Lubomír Dykast, ut en e-post til diverse spillsider og tilbød dem anmeldelseskoder.
Dette er noe som er ganske vanlig fra spillutviklere som prøver å kaste lys over sitt nye produkt - det er imidlertid ikke vanlig å samtidig true.

Forventet av de fleste
Den kanadiske spillnettsiden COGconnected brakte saken frem i lyset gjennom en artikkel de publiserte tidligere denne uken etter de mottok e-posten fra Lubomír Dykast.
Her er et avsnitt tatt fra e-postene som ble sendt, som påpeker at de ikke vil sammenlignes med spill fra store studioer:
- La meg bare nevne en ting, dette er et indiespill som, uheldigvis, ofte blir sammenlignet med de mest populære spillene, skriver Dykast og fortsetter
- Dette er et relevant problem i dette markedet nå til dags, og kan skade spillets rykte. Ta i betraktning at dette spillet ble lagd av en liten gruppe med utviklere (elleve personer) som kun ville lage et solid skytespill.
- Uheldigvis finnes det flere journalister og spillanmeldere der ute som forventer altfor mye mer fra spillet enn det det egentlig er og det vil med tiden, skade selskapet.
Dette var kun starten der alt virket relativt normalt, etterhvert som den kanadiske spillnettsiden leste videre, var det et avsnitt som COGconnected tolket som en trussel:
- I tillegg, jobber vi (BadFly Interactive) med flere prosjekter på siden som definitivt er interessante. Hvis deres anmeldelse av «Dead Effect 2» er meget negativt, vil vi slutte å sende dere anmeldelseskoder.
Innrømmet sine feil- Vi rota det til. Situasjonen er at vi bryr oss altfor mye om spillet vårt med tanke på at vi skaper og følger drømmene våres og vil så inderlig at spillet skal være suksessfullt, sier spillutvikleren til Eurogamer og angrer nå på e-posten.
- Poenget med den første e-posten var bare at dere skulle se på oss som det vi er – et indie studio.
Til tross for at BadFly Interactive innrømmet sine feil velger CGOconnected likevel og ikke anmelde «Dead Effect 2». Begrunnelsen for dette lyder som følger:
- I en tid hvor integriteten til virksomheten vår blir satt på spill i løpet av et øyeblikk, er det utrolig viktig å vise leserne våres at de kan regne med pålitelige anmeldelser fra oss og at vi har deres beste interesse i tankene.
- Vi støtter hver eneste kanal som velger å gjøre det samme, skriver CGOconnected i artikkelen deres.