Annonse
Spillerne fant verdenen hvor «Minecrafts» tittelskjerm er
Blant spillets 281 474 976 710 656 forskjellige verdener.

Spillerne fant verdenen hvor «Minecrafts» tittelskjerm er

Blant spillets 281 474 976 710 656 forskjellige verdener.
22:55
15:36
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:36
22:55

(PressFire.no): «Minecraft» er blitt så gammelt og populært nå, at en egen arkeolog-gjeng har poppet opp for å finne kuriositeter i koden og i spillets mange, mange verdener.

Det var spiller «Tomlacko» som først fikk idéen – hva med å forsøke å finne ut hvor tittelskjermen til spillet kom fra.

Fra 2011 til bare nå nylig var det den dønn samme skjermen som poppet opp hver gang folk spilte spillet: En blurry verden som panorerte litt.

Bildefilene som brukes til bakgrunnen (og som man kan finne i spillets mapper) viste bare et lite stykke med gress, stein og litt sand.

Hver verden har et unikt tall, og spillere kan skrive inn tall selv for å spille på like verdener. Dette tallet kalles et «world seed», eller om vi fornorsker veldig, et «verdensfrø». Algoritmen som skaper verdenen bruker tallet til å generere det hele, og skriver du inn det samme tallet når du starter spillet, vil du alltid få den samme verdenen.

Som du kanskje har skjønt så er det et stort antall verdener å ta av: Det er intet mindre enn 281 474 976 710 656 forskjellige i «Minecraft», og dermed skulle en tro at det ville være en umulig oppgave.

Men neida.

Samarbeidsprosjekt

Originalfilene.

Flere spillere jobbet sammen med å lage en egen versjon av bakgrunnsbildet, og de utviklet et eget overlay-system som la originalbildene over det de lagde for å se hvor langt de var kommet.

En «Minecraft»-verden inneholder blokker som er 1x1x1 meter store, og er syv til åtte ganger større enn jordkloden arealmessig. Så hvordan skulle de vite hvor bildene ble tatt?

Ved å studere skyene på bildene, som alltid beveger seg og ser likt ut i alle verdener, for å finne ut hvilken lengdegrad bildene ble tatt på. Dette var forholdsvis enkelt.

Breddegraden fikk de ved å se på gresset, som også legges til likt i alle verdener, men det er noen få pikslers variasjon basert på hvor. En av spillerne gikk og målte opp alt dette i en tilfeldig verden og fant en match med hvor mange piksler gresset i bildene var flyttet på.

Møysommelige greier, men da visste de HVOR i verdenen bildene var, bare ikke HVILKEN verden.

Grønnfargen ble analysert

Supercomputer

Da gjensto det bare å sjekke disse koordinatene i …alle verdener mulig. Ved å la være å laste inn grafikken, og ved å bruke et spesielt program utviklet bare for å finne spesifikke verdener, kan en kraftig datamaskin gå gjennom ganske mange verdener i sekundet, men ikke i nærheten kjapt nok til å søke gjennom 281 trillioner verdener.

Men spillerne hadde flere ess i ermet: Takket være viten om hvordan gress fargelegges (det er to varianter i bildet), kunne de be søkealgoritmen om å utelukke verdener som ikke hadde denne spesifikke fargekombinasjonen. Da var det i overkant av 90 milliarder verdener.

At det også er litt ørken i bildet gjorde at de kunne utelukke verdener som ikke hadde en grense mellom ørken og sletter som på bildet, men likevel var det nesten tolv millioner varianter som måtte sjekkes via såkalt «brute forcing».

En egen distribuert løsning som lar folk (som liker «Minecraft»-leting som dette) slå sammen prosessorkraft for å kverne tall kjappere, kalt «Minecraft@Home», ble brukt. Der kan spillere låne bort litt datakraft til formålet.

Over 54 exaFlops med kalkuleringskraft ble brukt.

Alt klaffet: Det tok bare et døgn før den riktige verdenen, den som så lenge var tittelskjermen for over hundre millioner spillere, ble funnet. Det magiske tallet er 2151901553968352745.

Så da var det jo bare for oss å fyre opp riktig versjon av spillet (Beta 1.7.3) og riktig frø – og sannelig:

Leter enda

Pack.png

Det er ikke dermed over for arkeologene som holder på å finne historiske «Minecraft»-områder. Et eget prosjekt er ute etter å finne hvilken verden bildet «pack.png» er fra – et bilde som brukes som default-ikon for servere og teksturpakker.

Bildet har svært lav oppløsning, så det har vært vanskelig å rekonstruere det.

Spillerne har derfor trent opp en kunstig intelligens med over 1,7 millioner skjermbilder fra spillet (noe som også krevde et egenutviklet program) for å la den prøve å konstruere et tilsvarende bilde av høyere oppløsning (slik at de hadde mer data å kverne).

Så langt har de ikke funnet opphavet.

Men de har funnet en ekstremt høy kaktus.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Blant spillets 281 474 976 710 656 forskjellige verdener.
Spillerne fant verdenen hvor «Minecrafts» tittelskjerm er
Erik Fossum

(PressFire.no): «Minecraft» er blitt så gammelt og populært nå, at en egen arkeolog-gjeng har poppet opp for å finne kuriositeter i koden og i spillets mange, mange verdener.

Det var spiller «Tomlacko» som først fikk idéen – hva med å forsøke å finne ut hvor tittelskjermen til spillet kom fra.

Fra 2011 til bare nå nylig var det den dønn samme skjermen som poppet opp hver gang folk spilte spillet: En blurry verden som panorerte litt.

Bildefilene som brukes til bakgrunnen (og som man kan finne i spillets mapper) viste bare et lite stykke med gress, stein og litt sand.

Hver verden har et unikt tall, og spillere kan skrive inn tall selv for å spille på like verdener. Dette tallet kalles et «world seed», eller om vi fornorsker veldig, et «verdensfrø». Algoritmen som skaper verdenen bruker tallet til å generere det hele, og skriver du inn det samme tallet når du starter spillet, vil du alltid få den samme verdenen.

Som du kanskje har skjønt så er det et stort antall verdener å ta av: Det er intet mindre enn 281 474 976 710 656 forskjellige i «Minecraft», og dermed skulle en tro at det ville være en umulig oppgave.

Men neida.

Samarbeidsprosjekt

Originalfilene.

Flere spillere jobbet sammen med å lage en egen versjon av bakgrunnsbildet, og de utviklet et eget overlay-system som la originalbildene over det de lagde for å se hvor langt de var kommet.

En «Minecraft»-verden inneholder blokker som er 1x1x1 meter store, og er syv til åtte ganger større enn jordkloden arealmessig. Så hvordan skulle de vite hvor bildene ble tatt?

Ved å studere skyene på bildene, som alltid beveger seg og ser likt ut i alle verdener, for å finne ut hvilken lengdegrad bildene ble tatt på. Dette var forholdsvis enkelt.

Breddegraden fikk de ved å se på gresset, som også legges til likt i alle verdener, men det er noen få pikslers variasjon basert på hvor. En av spillerne gikk og målte opp alt dette i en tilfeldig verden og fant en match med hvor mange piksler gresset i bildene var flyttet på.

Møysommelige greier, men da visste de HVOR i verdenen bildene var, bare ikke HVILKEN verden.

Grønnfargen ble analysert

Supercomputer

Da gjensto det bare å sjekke disse koordinatene i …alle verdener mulig. Ved å la være å laste inn grafikken, og ved å bruke et spesielt program utviklet bare for å finne spesifikke verdener, kan en kraftig datamaskin gå gjennom ganske mange verdener i sekundet, men ikke i nærheten kjapt nok til å søke gjennom 281 trillioner verdener.

Men spillerne hadde flere ess i ermet: Takket være viten om hvordan gress fargelegges (det er to varianter i bildet), kunne de be søkealgoritmen om å utelukke verdener som ikke hadde denne spesifikke fargekombinasjonen. Da var det i overkant av 90 milliarder verdener.

At det også er litt ørken i bildet gjorde at de kunne utelukke verdener som ikke hadde en grense mellom ørken og sletter som på bildet, men likevel var det nesten tolv millioner varianter som måtte sjekkes via såkalt «brute forcing».

En egen distribuert løsning som lar folk (som liker «Minecraft»-leting som dette) slå sammen prosessorkraft for å kverne tall kjappere, kalt «Minecraft@Home», ble brukt. Der kan spillere låne bort litt datakraft til formålet.

Over 54 exaFlops med kalkuleringskraft ble brukt.

Alt klaffet: Det tok bare et døgn før den riktige verdenen, den som så lenge var tittelskjermen for over hundre millioner spillere, ble funnet. Det magiske tallet er 2151901553968352745.

Så da var det jo bare for oss å fyre opp riktig versjon av spillet (Beta 1.7.3) og riktig frø – og sannelig:

Leter enda

Pack.png

Det er ikke dermed over for arkeologene som holder på å finne historiske «Minecraft»-områder. Et eget prosjekt er ute etter å finne hvilken verden bildet «pack.png» er fra – et bilde som brukes som default-ikon for servere og teksturpakker.

Bildet har svært lav oppløsning, så det har vært vanskelig å rekonstruere det.

Spillerne har derfor trent opp en kunstig intelligens med over 1,7 millioner skjermbilder fra spillet (noe som også krevde et egenutviklet program) for å la den prøve å konstruere et tilsvarende bilde av høyere oppløsning (slik at de hadde mer data å kverne).

Så langt har de ikke funnet opphavet.

Men de har funnet en ekstremt høy kaktus.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Spillerne fant verdenen hvor «Minecrafts» tittelskjerm er

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode