I USA lanserte Sony nylig annonser i spillet «Wipeout HD». Noe som resulterte i mye sinne og frustrasjon hos spillere.
Spesielt var det en annonse under laste-skjermen som skapte mye irritasjon.
Annonsen forlenget nemlig lastetiden med opp til 10 sekunder for hver bane som lastes inn.
Les også: Anmeldelse av «Wipeout HD».
Les også: «Wipeout HD» blir større denne uken.
Nå har Sony besluttet å trekke tilbake dette annonseformatet.
Det betyr dog ikke at det er slutten for annonser i spillet, men i følge en respons til Eurogamer vil Sony «undersøke situasjonen for å forsikre oss om at annonser i spillet ikke påvirker spillopplevelsen».
Det vil nok sannsynligvis si at formatet gjenoppstår i en mindre forstyrrende form.
Annonser i spill er ikke noe nytt, og har flere ganger blitt spådd til å bli en moderne forretningsmodell for interaktiv underholdning.
Til og med PlayStation-klassikeren «Wipeout 2097» fra 1996 hadde reklamer av Red Bull plassert på strategiske plasser i spillet.
Sony har ennå ikke sagt noe om annonsene også kommer til Europa, men det er vel naivt å tro noe annet?
Her er en video som sammenligner lastetiden med og uten annonser i «Wipeout HD»: