(PressFire.no): Det er Sonys visepresident Sadahiko Hayakawa som under gårsdagens investorkonferanse kunne fortelle at ting er i ferd med å endre seg hos PlayStation-skaperne.
Han fortalte der at film, musikk og spill nå står for mer enn 60 prosent av omsetningen, og at selskapet er i et skifte.
Fra å levere maskinvare for konsum av innhold, er selskapet nå større på å lage selve innholdet.
Hayakawa forklarte at det også speiles i produktene de lager. Salget av maskinvare for å skape innhold har økt, og Sony lener seg dermed mer mot å lage kameraer og å legge til rette for å spre innhold – enn å lage TV-er og maskinvare for å konsumere innholdet.
Dette gjelder også for PlayStation-delen av selskapet, der Sony ønsker å bli mindre avhengig av selve maskinvaren over tid.
– I spillsegmentet beveger vi oss bort fra en maskinvareorientert forretningsmodell og mer mot en plattformvirksomhet som utvider fellesskapet og øker engasjementet, fortalte Hayakawa.
Dette er derimot ikke noe nytt Sony har bestemt seg for nå – og det er heller ikke noe som tilsier at de skal slutte å lage PlayStation-konsoller på grunn av dette skiftet.
I mai gikk Sony-president Hiroko Totoki ut og sa at underholdningsdelen av selskapet nå var det klare fokuset framover, og at de ønsket å lene seg enda mer inn i produksjonen av spill, musikk, film og TV-serier.
Han lanserte da konseptet å «levere Kando» til forbrukerne ved å «skape uendelig med realiteter» gjennom innholdet de skapte. «Kando» er et japansk uttrykk for å beskrive det å bli dypt imponert og påvirket av noe du har opplevd.
Samtidig skrøt han av spilldelen av selskapet, som han sa gikk «ekstremt godt».